|
StatutTeza a fost susţinută pe 5 aprilie 2019 în CSSşi aprobată de CNAA pe 9 iulie 2019 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 376.091(059.4) (043.2)
|
Structura tezei: introducere, 3 capitole, concluzii, recomandări, bibliografie, 140 de pagini de text de bază, 12 anexe, 26 tabele, 6 figuri. Rezultatele sunt publicate în 8 lucrări ştiinţifice. Cuvinte-cheie: programe de tutorat, management, elevi cu TEC, tranziție, incluziune, coordonator de program, manageri de program, tutori, anxietate, demers pedagogic. Scopul cercetării constă în conceptualizarea și determinarea dimensiunilor educaționale ale tutoratului, elaborarea și validarea Modelului pedagogic şi demersului operaţional de management al programelor de tutorat pentru incluziunea elevilor cu TEC în școala de cultură generală din Israel.
Obiectivele cercetării: rezidă în determinarea specificului educației incluzive în Israel; examinarea trăsăturilor caracteristice elevilor cu TEC și a dificultăților întâmpinate de ei; analiza dimensiunilor educaționale, a particularităților de management a programelor de tutorat; validarea Modelului pedagogic şi demersului operaţional de management al programelor de tutorat pentru incluziunea elevilor cu TEC în școala de cultură generală din Israel.
Noutatea și originalitatea științifică a cercetării este asigurată de abordarea investigației la nivel intra-și interdisciplinar; conceptualizarea tutoratului în baza teoriei managementului educaţional, fundamentarea conceptului teoretico-practic al Modelului pedagogic şi demersului operaţional de management al programelor de tutorat pentru incluziunea elevilor cu TEC în școala de cultură generală din Israel.
Problema științifică soluționată rezidă în fundamentarea conceptuală și praxiologică a Modelului pedagogic și demersului operațional de management al programelor de tutorat pentru incluziunea elevilor cu TEC în școala de cultură generală, ceea ce a condus la optimizarea acțiunilor managerului școlar, cadrelor didactice, tutorilor, și părinților în vederea facilizării incluziunii elevilor cu TEC în școala de cultură generală din Israel.
Semnificația teoretică a cercetării: este susținută de analiza, specificarea și delimitarea reperelor teoretice privind tutoratul, din perspectva managerială și psihopedagogică, managementul programelor de tutorat, fundamentarea și validarea Modelului pedagogic şi demersului operaţional de management al programelor de tutorat pentru incluziunea elevilor TEC în școala de cultură generală din Israel.
Valoarea practică a cercetării reprezintă Managementul programelor de tutorat, centrarea pedagogică pe elevii cu TEC, în obținerea rezultatelor pozitive de diminuare a emoțiilor și comportamentelor inadecvate ale elevilor cu TEC, prin sporirea stimei de sine, reducerea anxietății, schimbarea pozitivă a atitudinii profesorilor și semenilor față de acești elevi și atingerea obiectivelor de realizare reușită a incluziunii elevilor cu TEC în școala generală.
Implementarea rezultatelor științifice ale cercetării constă în realizarea seminarelor practice pentru personalul didactic și managerial din școlile incluzive din nordul Israelului, sectorul arab. Programele de tutorat și Modelul pedagogic de management al programelor de tutorat pentru incluziunea elevilor cu TEC propuse ai fost valorificate în activitatea școlilor incluzive.