|
StatutTeza a fost susţinută pe 18 martie 2022 în CSSşi aprobată de CNAA pe 1 iulie 2022 Autoreferat![]() TezaCZU 347.23:342.5(478)(043.3)
|
Structura tezei: Introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 591 de titluri, 178 de pagini text de bază, 13 anexe. Rezultatele obţinute au fost publicate în 15 lucrări ştiinţifice.
Scopul și obiectivele lucrării. Scopul: analiza activității autorităţilor publice (legislative, executive, judecătoreşti şi altele), implicate în procesul de garantare a dreptului la proprietate prin identificarea lacunelor legislative, jurisprudenţiale şi administrative, care în final contribuie la violarea dreptului garantat de art. 46 din Constituţie.
Obiectivele:(1) analiza literaturii de specialitate în vederea fundamentării doctrinare a naturii juridice a dreptului la proprietate și a identificării relației puterii de stat cu dreptul în discuție; (2) cercetarea cadrului normativ și studierea jurisprudenței Curții Constituționale pe tărâmul art. 46 din Constituție în vederea: i) evaluării stadiului de implicare a Republicii Moldova în garantarea dreptului la proprietate; ii) identificării elementelor structurale ale mecanismului de garantare a drepturilor fundamentale și evaluării suficienței și eficienței acestora în garantarea dreptului la proprietate; iii) aprecierii sferei de autonomie a autorităților publice în implementarea măsurilor de restrângere a dreptului la proprietate; și iv) depistării mijloacelor de responsabilizare a persoanelor vinovate de încălcarea dreptului la proprietate; (3) examinarea activității autorităților responsabile de aplicarea legii (autoritatea executivă și cea judecătorească) și studierea practicii CtEDO în spețele contra Moldovei în care s-a constatat încălcarea art. 1, Protocolul nr. 1 la Convenție, pentru a identifica cauzele și autoritățile publice responsabile de violarea dreptului la proprietate; (4) formularea unor propuneri de lege ferenda, care vizează consolidarea mecanismului de garantare a dreptului la proprietate și responsabilizarea persoanelor vinovate de încălcarea dreptului respectiv și a unor recomandări în vederea optimizării activității unor autorități publice, care în final vor contribui la reducerea numărului de încălcări ale dreptului la proprietate.
Noutatea și originalitatea ştiinţifică constă în: sistematizarea abordărilor teoretice și practice referitoare la condițiile restrângerii dreptului fundamental la proprietate; identificarea sferei de autonomie a autorităților publice în instituirea măsurilor de restrângere; depistarea cauzelor și autorităților publice responsabile de încălcarea art. 1, Protocolul nr. 1 la Convenție; identificarea unor noi mijloace de consolidare a mecanismului de garantare a dreptului la proprietate și de responsabilizare a persoanelor vinovate de încălcarea acestui drept.
Rezultatele obținute care pot contribui la soluționarea unei probleme științifice importante constau în formularea unor propuneri de lege ferenda în vederea consolidării mecanismului de garantare a dreptului la proprietate și responsabilizării persoanelor vinovate de încălcarea acestui drept și a unor recomandări pentru optimizarea activității unor autorități publice, ceea ce în final va contribui la reducerea numărului de încălcări a dreptului la proprietate. Semnificaţia teoretică constă în identificarea premiselor constituționalizării dreptului la proprietate, stabilirea naturii juridice a dreptului la proprietate, sistematizarea abordărilor teoretice și practice referitoare la condițiile restrângerii dreptului fundamental la proprietate.
Valoarea aplicativă. Rezultatele obținute pot contribui la aplicarea corectă și unitară de către exponenții autorităților publice a cadrului normativ al proprietății și la evitarea unor noi condamnări a Republicii Moldova pentru violarea art. 1, Protocolul nr. 1 la Convenție.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice poate fi realizată în domeniul științific, educativ, legislativ, jurisprudențial și economic.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: