|
StatutTeza a fost susţinută pe 6 iulie 2012 în CSSşi aprobată de CNAA pe 9 octombrie 2012 Autoreferat![]() TezaCZU 342(043.3)
|
Structura tezei: introducere, 4 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografia din 278 de titluri, anexe, 136 pagini text de bază. Numărul de publicaţii la tema tezei. Rezultatele obţinute sunt publicate în 12 lucrări.
Domeniul de studiu: drept constituţional
Scopul şi obiectivele lucrării. Scopul tezei constă în studierea complexă comparativă a problemelor de realizare a dreptului persoanei la administrare într-un stat de drept. Iar cele mai importante obiective sunt: a analiza cercetările ştiinţifice actuale ce vizează realizarea dreptului persoanei la administrare într-un stat de drept; a supune unui studiu complet aspectul normativ al problemei realizării dreptului persoanei la administrare şi evidenţierea lacunelor în acest domeniu în legislaţia autohtonă; a prezenta stadiul actual al democraţiei reprezentative în Republica Moldova, fiind analizate probleme privind asigurarea dreptului de vot şi de a fi ales; a examina mecanismul de exercitare a dreptului de vot în cadrul Uniunii Europene; a evidenţia reglementările juridice privind votul obligatoriu în unele state; a analiza cauzelor absenteismului electoral şi a supune unei analize comparative problema realizării democraţiei participative în cadrul unor state din Uniunea Europeană şi SUA; a cerceta conceptul şi accepţiunea fenomenului participării cetăţeneşti la actul de administrare şi importanţa sa pentru edificarea unei democraţii funcţionale şi participative; a examina stadiul actual al stării transparenţei decizionale în Republica Moldova; a examina cadrul juridic de aplicare a legislaţiei în domeniul accesului la informaţiile de interes public şi al participării cetăţeneşti la procesul decizional; a evidenţia rolul societăţii civile şi modalităţile de participare a ei la procesul de luare a deciziilor.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a tezei constă în faptul că ea este axată pe studiul teoretico-practic al realizării dreptului persoanei la administrare într-un stat de drept, fiind printre primele lucrări de acest gen. Elemente de noutate pot fi regăsite şi în conţinutul concluziilor şi recomandărilor formulate de autor şi care pot aduce îmbunătăţiri cadrului normativ actual în materia asigurării dreptului persoanei la administrare, pot, în ultimă instanţă să contribuie la compatibilizarea legislaţiei Republicii Moldova cu bunele practici şi actele normative ale Uniunii Europene în materie. Problema ştiinţifică importantă soluţionată a prezentei lucrări constă în relevarea dimensiunii complexe a realizării dreptului persoanei la administrare într-un stat de drept printr-o abordare sistemică şi multi-aspectuală.
Semnificaţia teoretică şi valoarea aplicativă a lucrării. Rezultatele ştiinţifice obţinute în cadrul prezentei lucrări pot servi ca suport ştiinţifico-practic pentru organizaţiile nonguvernamentale şi decidenţii sociali din administraţia publică centrală şi locală de orice nivel, în procesul de instruire juridico-profesională şi formare profesională continuă, la popularizarea cunoştinţelor juridice, în procesul de cercetare ştiinţifică etc.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice ale prezentei lucrări ar aduce îmbunătăţiri reale protecţiei drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale cetăţenilor, ar impulsiona participarea cetăţenească şi ar institui o democraţie participativă veritabilă.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: