|
StatutTeza a fost susţinută pe 30 octombrie 2015 în CSSşi aprobată de CNAA pe 22 decembrie 2015 Autoreferat![]() TezaCZU C.Z.U.: 316.6 (043.3)
|
Structura tezei.
Teza conţine:introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 196 de titluri şi 15 anexe. Volumul tezei este de 128 de pagini text de bază, inclusiv 15 tabele şi 19 figuri. Rezultatele obţinute sunt publicate în 12 lucrări ştiinţifice.
Scopul lucrării a constat în analizarea caracteristicilor psihosociale ale fenomenului subrealizării şcolare a adolescenţilor şi în dezvoltarea competenţelor sociale şi emoţionale ale acestora, în vederea creşterii potenţialului de adaptare la presiunile impuse de contextul social actual.
Obiectivele lucrării: analizarea surselor bibliografice referitoare la aspectele psihosociale ale subrealizării şcolare a adolescenţilor în contextul schimbării sociale; elaborarea metodologiei şi cercetarea deficitului în domeniul competenţelor sociale şi emoţionale, ca particularitate a adolescenţilor subrealizaţi; elaborarea şi implementarea unui model de program psihosocial de antrenare, în vederea dezvoltării compenţelor sociale şi emoţionale în rândul adolescenţilor subrealizaţi şcolar. Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Lucrarea contribuie la explicarea fenomenului subrealizării şcolare, prin elaborarea unui model al influenţei schimbării sociale asupra adolescenţilor, subliniind contribuţia competenţelor sociale şi emoţionale în adaptarea acestora la sarcinile dezvoltării; propune o tratare complexă şi explicită din punct de vedere conceptual a rolului competenţelor sociale şi emoţionale în acest proces, prezintă şi argumentează eficienţa unui program de intervenţie pentru antrenarea acestor competenţe la adolescenţii subrealizaţi.
Problema ştiinţifică soluţionată constă în determinarea caracteristicilor psihosociale ale subrealizării şcolare a adolescenţilor contemporani, utilizarea rezultatelor în elaborarea şi implementarea unui program de intervenţie având ca efect ameliorarea deficitului în planul competenţelor sociale şi emoţionale, prin care au fost create condiţii de facilitare a adaptării adolescenţilor la sarcinile dezvoltării solicitate de schimbarea socială.
Semnificaţia teoretică constă în determinarea caracteristicilor complexe ale subrealizării şcolare din perspectiva psihologiei sociale, dar şi în conformitate cu teoriile dezvoltării şi educaţiei, modelul teoretico-explicativ elaborat articulând relaţia dintre situaţia schimbării sociale şi subrealizarea şcolară, ceea ce contribuie la o mai bună înţelegere a fenomenului studiat. Particularităţile psihosociale identificate au evidenţiat necesitatea dezvoltării competenţelor sociale şi emoţionale, ceea ce a condus la elaborarea unui model conceptual care a vizat această categorie de competenţe.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în crearea unui chestionar multidimensional pentru aprecierea competenţelor sociale şi emoţionale şi a unei metodologii de evaluare complexă (prin participarea elevilor, diriginţilor, părinţilor) a particularităţilor de dezvoltare şi psiho-comportamentale ale adolescenţilor subrealizaţi şcolar, în vederea obţinerii informaţiilor utile elaborării şi implementării programului psihosocial de intervenţie. Aceste metodologii pot fi utilizate de către psihologii şcolari, consilieri, diriginţi şi alţi specialişti implicaţi în realizarea şcolară a adolescenţilor.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele obţinute au fost utilizate şi prezentate în
activităţile desfăşurate la Centrul de Consiliere Educaţională şi Formare Creativă “Ion Holban” din cadrul
Universităţii “Petre Andrei” din Iaşi; în activităţile desfăşurate cu studenţii la disciplinele Psihologie
socială, Psihologia educaţiei şi Consiliere educaţională şi OSV; în cadrul a 14 manifestări ştiinţifice şi 12
lucrări ştiinţifice publicate.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: