|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 10 decembrie 2015 în CSS şi aprobată de CNAA pe 25 februarie 2016
Autoreferat
– 0.74 Mb / în română
Teza
CZU 37.016.046:811.133.1(043.2) L21
5.82 Mb /
în română
238 pagini |
Cuvinte Cheie
Interactivitate, interacţiune, predare-învățare, multimedia, multidimensionalitate, motivație, internet, proiect didactic, învățământ, TIC
Adnotare
Structura tezei. Prezenta cercetare cuprinde adnotă ri în limbile română, rusă şi engleză,
lista abrevierilor, cuprins, introducere, trei capitole, 178 de pagini de text de bază, bibliografie
(175 titluri), concluzii generale şi recomandări şi 13 anexe, 29 figuri, 15 tabele. Rezultatele
obţinute sunt publicate în 11 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu. Filologie romanică. Interactivitate și TIC în clasa de FLE.
Scopul şi obiectivele lucrării. Această cercetare a pornit de la simbioza dintre o necesitate
practică și o preocupare teoretică. Scopul principal al prezentei cercetări este demonstrarea
eficienței utilizării noilor tehnologii informaționale și de comunicare aplicate în didactica limbii
franceze, prin formularea și realizarea coerentă și sistemică a sarcinilor didactice, care decurg din
pentagonul competențelor cultivate elevului în cadrul procesului de predare-învățare-evaluare a
limbii franceze.
În vederea realizării scopului formulat ne propunem identificarea și analiza unor exemple
de bune practici pentru integrarea TIC, în vederea implementă rii unor activități interactive care
să stimuleze învățarea unei limbi străine.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică. Caracterul novator al lucrării rezidă în repertorierea
unor aspecte teoretice și practice care îi preocupă pe formatorii de limbi străine. Lucrarea
constituie un îndemn și o reflecție asupra propriilor practici de lucru prin abordarea originală și
multidimensională a noilor tehnologii informaționale. Interesul științific produs de demersul de
faţă permite o mai bună înțelegere a dispozitivelor de predare, susținând mediatizarea
pedagogică și pune în lumină diferitele abordări utilizate în mediatizarea de conținut FLE.
Semnificaţia teoretică. Lucrarea constituie o sursă modernă şi actuală în învățământul
limbilor străine din România, care să permită ameliorarea nivelului de competențe de
comunicare ale elevilor.
Valoarea aplicativă a lucrării. Rezultatele obţinute în urma investigaţiilor efectuate pot fi
utilizate în conceperea proiectelor pedagogice, incluzând în derularea lor noi instrumente
multimedia. Cercetarea poate constitui un punct de plecare pentru o viitoare cercetare, respectiv
o viitoare acțiune în domeniul integrării tehnologiilor în didactica limbii franceze. Lucrarea
poate determina un interes metodologic, prin sugestii privind aplicarea curriculei, în conceperea
și folosirea manualelor, dar și pentru conceperea testelor pentru olimpiadele școlare.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Prezenta cercetare constituie un suport practic
prin includerea în structura lucrării a unui compendiu cu propuneri de activități realizabile în ora
de limba franceză, construite folosindu-se noile suporturi multimedia, dar și un capitol de
activități pentru îmbunătățirea competențelor orale.
Cuprins
1. SINERGIA TEHNOLOGIE ŞI EDUCAȚIE
- 1.1. Provocări și tendințe ale începutului de secol XXI: de la învăţământul tradiţional la unul virtual
- 1.2. Dimensiunea autonomă
- 1.3. Triada diversitate lingvistică, educație plurilingvistică și interculturalitate
- 1.4. Trasee principale în didactica limbilor
- 1.5. Francofonia - ofertant de instrumente interactive pentru didactica limbii franceze
- 1.5.1. Didactica limbii franceze - de la o abordare tradițională la una interactivă
- 1.5.2. Obiectivele învățării limbii franceze în perspectiva curriculumului național
- 1.5.3. Imperative noi pentru activitatea profesorului de limbă franceză
- 1.6. Concluzii la capitolul 1
2. METODOLOGIA INTERACTIVITĂȚII ÎN BAZA TIC APLICATĂ ÎN TRIADA PREDARE - ÎNVĂȚARE – EVALUARE
- 2.1. Digitalizarea în sistemul educativ.
- 2.2. Produsele multimedia în didactica limbilor
- 2.3. Abordarea pe competențe
- 2.3.1. Dezvoltarea competențelor de comunicare orală și scrisă prin sarcina de lucru
- 2.3.2. Comunicarea orală - dimensiune prioritară a noului curriculum
- 2.3.3. Suportul audio-facilitator al înțelegerii orale
- 2.3.4. Imaginea - suport de mediere, declanșator de interacțiuni
- 2.3.5. TIC în sprijinul formării competențelor lingvistice de scriere, lexicale și gramaticale
- 2.3.6. TIC şi oferta complexă de documente autentice
- 2.3.7. Cultivarea competenţelor de comunicare orală prin didactizarea ludică a suporturilor audio
- 2.4. Fațete ale evaluării utilizate în didactica FLE: metode alternativ - complementare de evaluare a elevilor, utilizate în școală
- 2.5. Studiu de caz privind oportunitatea și eficacitatea utilizării TIC în procesul didactic
- 2.5.1. Studiul de caz nr. 1
- 2.5.2. Studiul de caz nr. 2
- 2.6. Concluzii la capitolul 2
3. EFICIENȚA INTERACTIVITĂȚII MULTIDIMENSIONALE CU UTILIZARE TIC ÎN DIDACTICA LIMBII FRANCEZE: EXPERIMENT PEDAGOGIC
- 3.1. Interactivitatea şi valorificarea tehnologiilor informaţionale în didactica limbii franceze
- 3.2. Tratarea textului asistată de TIC - dinamică novatoare de lectură și scriere
- 3.3. Internetul - suport de activitate pentru cele patru componente: C.O., C.E., E.O., E.E.
- 3.4. Dispozitive multimedia în predarea - învățarea limbii franceze
- 3.4.1. Tabla albă interactivă – dispozitiv ludic în predarea limbilor străine
- 3.4.2. Competențele analitice și sintetice cultivate prin dispozitivul Power Point
- 3.4.3. Suportul video/audio - dispozitiv de contextualizare a competențelor de exprimare orală
- 3.5. Teste interactive TIC pentru cultivarea competențelor de comprehensiune şi de exprimare orală
- 3.6. Alte unelte ,,en ligne”, exploatabile în scop didactic
- 3.7. Experiment pedagogic de verificare a finalităților obținute în rezultatul predării-învățăriievaluării la lecțiile de limbă franceză cu utilizarea TIC
- 3.8. Concluzii la capitolul 3
CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI