|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 28 decembrie 2015 în CSS şi aprobată de CNAA pe 21 aprilie 2016
Autoreferat
– 1.17 Mb / în română
Teza
CZU 37. 016. 046: 821. 135. 1. 09 (043.2)
1.58 Mb /
în română
0 pagini |
Cuvinte Cheie
perspectivă dialogică, relație dialogală, conștiință, voce, identitate, dualitate, opoziție, cuvânt bivoc, construcție hibridă, cronotop, polifonie
Adnotare
Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 160 de surse, 135 pagini de text de bază, declaraţia privind asumarea răspunderii, CV-ul autoarei.
Rezultatele tezei au fost reflectate în 11 lucrări ştiinţifice.
Domeniu de studiu: Literatura română.
Scopul lucrării constă în analiza lumii artistice, personajelor și tehnicilor narative ale romanului lui Vladimir Beșleagă din perspectivă dialogică, în vederea înlăturării confuziilor atestate în cadrul abordărilor monologice și descoperirii unor noi dimensiuni artistice ale romanului.
Obiectivele investigaţiei sunt:
- Investigarea dosarului receptării prozei lui V. Beșleagă în spațiul românesc;
- Conturarea contextului cultural-istoric și literar în care au apărut cele mai reprezentative romane ale scriitorului;
- Cercetarea sistemului de personaje și a lumii artistice a scriitorului din perspectivă dialogică;
- Identificarea însemnelor inedite în romanul lui Beșleagă;
- Relevarea latențelor subversive ale romanului în confruntarea cu „omniprezenta cenzură”;
- Definirea tipologică a romanelor experimentale;
- Evidențierea interdependenței dintre po(i)etica și ontologia romanului;
- Interpretarea locului și rolului scriitorului în evoluția romanului basarabean;
- Interpretarea romanului lui Beșleagă ca reflex al conștiinței unei drame naționale în regimul totalitar.
Noutatea ştiinţifică şi originalitatea lucrării rezidă în elaborarea unui nou model de analiză literară, axat pe teoria dialogismului romanesc și aplicarea lui în cercetarea romanelor lui Vladimir Beșleagă, oferind noi piste de interpretare a acestora.
Problema ştiinţifică soluţionată constă abordarea romanelor lui Vladimir Beșleagă din perspectivă dialogică, având ca rezultat descoperirea unor viziuni inedite asupra acestora și înlăturarea deficiențelor metodologice ale abordărilor tradiționaliste / monologice, în vederea determinării locului și rolului scriitorului în evoluția romanului basarabean.
Importanţa teoretică și practică rezidă în contribuția la elaborarea grilei de analiză dialogică a romanului și ilustrarea eficienței ei în hermeneutica textului literar.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele tezei au fost incluse în mai multe articole publicate în revistele de profil și expuse în comunicările ştiinţifice prezentate în cadrul unor conferințe naţionale şi internaţionale.
5
Cuprins
Introducere
- I. Romanul în exegeza literară (1966-2015)
- 1.1. O operă deschisă: „Zbor frânt”
- 1.2. „Viața și moartea nefericitului Filimon...”: dosarul receptării
- 1.3. Traiectul romanului în exegeza literară
- Concluzii la capitolul I.
II. Lumea artistică. Ontologia romanului
- 2.1. Criza identitară și lumea totalitară
- 2.2. Romanul istoric: lumea ca teatru
- 2.3. Esența eternului uman (dualitatea ființei și dialogul opozițiilor)
- 2.4. „Vocile” lui homo artifex între ficțiune și realitate
- 2.5. Personajul ca ființă dialogală.
- Concluzii la capitolul II
III. Po(i)etica romanului
- 3.1. Construcția romanului
- 3.2. Dialogismul interior
- 3.3. Structura cronotopică
- 3.4. „Zbor frânt” în perspectivă dialogică
- Concluzii la capitolul III
Concluzii generale și recomandări