13.00.02 – Programa examenului de doctorat : Teoria si metodica instruirii (informatica)
Conţinutul cursului
Metodica generală
1. Curriculumul şcolar la informatică pentru gimnaziu (cl. 8-9) şi liceu (cl. X-XII). Principii de construire a cursului preuniversitar de informatică. Structura disciplinei şcolare de informatică.
2. Taxonomia obiectivelor educaţionale la informatică. Operaţionalizarea obiectivelor.
3. Premize filozofice şi psiho-pedagogice ale învăţământului formativ.
4. Principii privind predarea- învăţarea-evaluarea informaticii în gimnaziu şi liceu.
5. Metodologia predării-învăţării informaticii.
- Analiza şi sinteza în predarea informaticii.
- Abstractizarea, generalizarea şi concretizarea în predarea informaticii.
- Comparaţia şi analogia în predarea informaticii.
- Inducţia şi deducţia în predarea informaticii.
- Clasificarea metodelor de predare-învăţare a informaticii.
- Metodele reproductive şi metodele active a învăţării informaticii.
- Învăţămîntul problematizat.
- Învăţămîntul programat.
- Strategii de predare-învăţare a informaticii.
6. Noţiunele informaticii şi metodica studierii lor.
7. Problemele informaticii.
- Rolul tipurile şi importanţa problemelor informaticii.
- Metodele generale şi particulare de rezolvare a problemelor.
- Organizarea procesului de rezolvare a lemelor.
- Rolul exemplelor şi contra exemplelor în învăţarea informaticii.
8. Proiectare didactică la informatică (proiectare tematico-calendaristică, proiectarea tematică).
9. Lecţia de informatică:
- Specificul lecţiei.
- Structura lecţiei.
- Clasificarea tipurilor de lecţii.
- Proiectul didactic la informatică şi metodica elaborării lui.
10. Evaluarea rezultatelor şcolare la informatică :
- Tipurile evaluării (iniţială, curentă, finală).
- Forma şi metode de evaluare (tradiţionale şi moderne).
- Testul docimologic la informatică şi metodica elaborării lui.
11. Mijloace de învăţământ :
- Manual de informatică. Structura şi metodica utilizării lui.
- Suportul didactic la informatică şi metodica utilizării lui (computerul).
- Materiale ilustrative, modele, utilaje şi mijloace tehnice: computerul, mecanizmele auxiliare.
12. Activitatea extracurriculară la informatică şi specificul ei.
Metodici particulare
- familiarizarea cu problemele principale ale informaticii;
- cunoştinţa cu lucrul Calculatoarelor electronice;
- metodica predării teoriei algoritmilor;
- metodica de familiarizare a elevilor cu sistemele de operare;
- metodica predării unui limbaj de programare (Pascal).
Obiective cognitive.
- Problemele principale care stau în faţa informaticii.
- Lucrul cu computerul şi aplicaţiile de bază.
- Structura computerului şi destinaţia lui.
- Noţiunea de algoritm şi clasificarea de bază a algoritmilor.
- Sistemele de operare principale.
- Un limbaj contemporan de programare.
Obiective tehnologice.
- Aprecierea şi destinaţia fiecărui mecanism al computerului.
- Lucrul cu aplicaţiile principale contemporane: Word, Excel, Access, Poşta Electronică, etc.
Atitudini profesionale.
- capacităţi de a lucra cu computerul;
- posibilităţi de a folosi aplicaţiile de bază existente;
- cunoştinţe a cel puţin unui limbaj de programare;
1. Principii fizice de funcţionare a calculatorului.
2. Algoritmi şi proprietăţile algoritmului.
3. Noţiune de date: constantă, variabilă, etc.
4. Structuri de date (vectori, matricea, record, fişier text)
Descrierea algoritmilor.6. Proceduri (proceduri fără parametri, proceduri cu parametri).
7. Funcţii (parametri transmişi prin referinţă, principiul de localizare a
variabilelor, rolul stivei interne în funcţionarea variabilelor, unit-uri).
8. Noţiuni de algoritmi recursivi, relaţii de recurenţă, rolul stivei în
execuţia subprogramelor recursive, funcţii recursive.
9. Proceduri recursive, exemple.
10. Recursivitate indirectă, exemple.
11.Metoda backtracking (necesitatea, descrierea metodei, implementarea metodei, varianta recursivă Ex. generarea submulţimilor, generarea produsului cartezian) .
12.Varianta ne-recursivă a metodei backtracking Ex. problema comis voiajorului, rucsac, cumpărări dintr-un magazin, masa rotundă).
13.Bactracking generalizat (ex. problema labirintului, săritura calului).
14.Metoda Divide et Impera (Principiul metodei, modelul metodei, Ex. turnurile Hanoi, foaia de tablă).
15.Tehnici de sortare (sortarea prin interschimbare directă, sortare prin metoda bulelor, quick - sort).
16.Tehnica Greedy .
17. Programarea dinamică .
18.Baze de date si soft-uri. Principii de lucru.
19.Limbaje de programare contemporane (Delphi, Visual Basic,Visual C++ sau altele).
20.Aplicaţiile principale: Excel, Word, Acces, Poşta electronică
Literatura de specialitate
- Iu. Marcov,Iniţiere în basic, Chişinău, 1996.
- A. Kuşnirenco, Gh. Lebedev, R. Svoreni. Bazele informaticii şi ale tehnicii computaţionale. Chişinău, “Lumina”, 1992.
- Cornelia Ivşac, Mona Prună "Tehnici de programare- Aplicaţii", Ed. Petrion, 1999
- Dorian Stoilescu "Culegere de C++", Ed. Radical, Galaţi, 1998
- Galen Grimes. Internet pentru Windows95 în lecţii de 10 minute. Editura Teora. 1996. 227 p.
- Gene Wieisskopf. Excel sub Windows 95. Editura Teora. 19996. 336 p.
- Joyse Nielsen. Word7 sub Windows95 în 460 imagini. Editura Teora. 1996. 227 p.
- Lucrul cu programatura utilitară. Indicaţii metodice. Chişinău, 1992.
- Manual de informatică cl.VIII-XII.
- Ron Person, Karen Rose Manual de utilizare complet. Ediţie specială. Utilizare Word pentru Windows95. Teora 1997, 1032 p.
- Shelley O’Hara, Jenifer Fulton, Ed. Guilford. Manual complet pentru Windows 95. Editura Teora. 1996. 607 p.
- Tudor Sorin „Informatica (tehnici de programare) varianta Pascal", Ed. L&S Infomat, 2000
- Внутрений мир World Wide Web. DiaSoft Киев, 1997. 544 c.
Autorii:
- Iulian Marcov, doctor în ştiinţă fizico matematice, conferenţiar şeful catedrei de Informatică şi T.C, U.S.T..
- Liubomir Chiriac, doctor în ştiinţă fizico matematice conferenţiar la catedrei de I.T.C, U.S.T..
Recenzenţii:
- Ilie Lupu, Doctor habilitat în pedagogie (13.00.02),profesor universitar.
- Andrei Hariton, doctor în pedagogie, profesor universitar, şeful catedrei Geometrie şi Metodica Predării Matematicii.