|
StatutTeza a fost susţinută pe 17 decembrie 2015 în CSSşi aprobată de CNAA pe 25 februarie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 9.923 (043.3)
|
Structura tezei. Teza conţine introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie (din 184 de surse), 11 anexe, 115 pagini de text de bază, 29 de tabele, 19 figuri. Rezultatele obţinute sunt publicate în 16 lucrări ştiinţifice.
Scopul cercetării constă în determinarea interconexiunii stil apreciativ-control psihologic la tineri din perspectiva specializării în domeniile socioumanist/exact.
Obiective ale cercetării: analiza literaturii de specialitate cu referire la stilul apreciativ şi controlul psihologic; identificarea metodelor psihodiagnostice de determinare a stilului apreciativ şi controlului psihologic; analiza tipologiilor stilului apreciativ şi a locului de control; stabilirea interconexiunii dintre stil apreciativ şi locul de control; elaborarea şi implementarea unui program de dezvoltare personală a tinerilor; generalizarea datelor şi evidenţierea gradului de eficienţă a programului; elaborarea profilul tânărului eficient din perspectiva interconecxiunii stil apreciativ-control psihologic.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: rezidă în dezvoltarea conceptelor de stil apreciativ şi control psihologic; identificarea interconexiunii dintre stilul apreciativ (detaşat, reflexiv, analogic, empatic), controlul psihologic (intern/extern) şi entităţile conexe acestora (stima de sine, optimism/pesimism); elaborarea programului de dezvoltare personală prin metode de optimizare a stilului apreciativ şi a locului de control; stabilirea profilului personalităţii eficiente din perspectiva interconexiunii stil apreciativ-control psihologic; stabilirea relaţionării profilului personalităţii eficiente cu domeniul de specializare a tinerilor.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată constă în determinarea interconexiunii stil apreciativ-control psihologic şi conceptualizarea profilului eficient al tânărului, care a contribuit la elaborarea unui program de dezvoltare personală prin metode de optimizare a stilului apreciativ şi a locului de control.
Semnificaţia teoretică a lucrării. Rezultatele studiului completează psihologia generală cu date experimentale noi despre stil apreciativ şi locul de control la tineri, generalizează cunoaşterea ştiinţifică privind interconexiunea stil apreciativ-control psihologic şi rolul pe care îl exercită în acest proces stima de sine, orientarea optimistă vs pesimistă şi domeniul de specializare.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în posibilitatea de a utiliza rezultatele studiului în valorificarea programului de dezvoltare personală în activităţile de consiliere psihologică şi educaţională; elaborarea programelor individuale de dezvoltare personală, de relaţionare interpersonală, de motivare pentru succes a tinerilor; utilizarea rezultatelor studiului în predarea cursurilor de ,,Psihologia generală”, ,,Psihologia vârstelor”, ,,Psihologia personalităţii”, ,,Consiliere psihologică şi educaţională”.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele cercetării au fost implementate în cadrul
cursurilor de formare continuă a cadrelor didactice de la USM şi din republică; în cadrul
comunicărilor la simpozioane şi conferinţe naţionale şi internaţionale; în cadrul realizării programului
de dezvoltare personală prin metode de optimizare a stilului apreciativ şi a locului de control
(Universitatea de Stat din Moldova); în cadrul cursurilor universitare ,,Psihologia generală”,
,,Psihologia adolescentului şi adultului”, ,,Psihologia personalităţii”, ,,Psihologia socială”.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: