|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 12 mai 2016 în CSS şi aprobată de CNAA pe 6 octombrie 2016
Autoreferat
– 0.51 Mb / în română
Teza
CZU 316. 62/. 64:159. 91/. 922. 8 (0433)
6.62 Mb /
în română
0 pagini |
Cuvinte Cheie
adaptare, adolescenți, psihodinamică neurocerebrală, sinergie, principii neurosinergetice, adaptare socială sinergică
Adnotare
Structura tezei: introducere, 3 capitole, concluziile generale şi recomandări, glosar, bibliografie din 287
titluri, 13 anexe, 130 pagini text de bază, 32 figuri, 18 tabele. Rezultatele obținute sunt prezentate în 12
publicaţii ştiinţifice şi didactic-metodice.
Domeniul de studiu: Psihologie Socială
Scopul: Explorarea impactului nivelului funcțional al psihodinamicii neurocerebrale asupra adaptării
sociale la adolescenți și elaborarea unui program de sinergizare neurocerebrală în vederea dezvoltării unei
adaptări sociale sinergice.
Obiectivele generale ale lucrării:
- Analiza și sistematizarea teoriilor existente în literatura de specialitate referitoare la adaptarea socială, psihologia sinergetică și neuropsihologie, în vederea dezvăluirii interacțiunii dintre adaptarea socială și psihodinamica neurocerebrală la adolescenți.
- Explorarea impactului psihodinamicii neurocerebrale asupra adaptării sociale la adolescenți.
- Optimizarea adaptării sociale la adolescenți prin creșterea integrării sinergiei cerebrale.
- Elaborarea unor recomandări privind optimizarea adaptării sociale a adolescenților din perspectiva neuro-sinergeticii.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică:
- Construirea și validarea unei scale pentru evaluarea adaptării sociale la adolescenți: Inventarul Dimensiunilor Adaptării Sociale (IDAS).
- Aplicarea în procesele de adaptare socială la adolescenți a Principiilor Neuro-Sinergetice.
- Elaborarea unui Program de integrare sinergică cerebrală (PISC), cu impact asupra creșterii adaptării sociale,
bazat pe teoriile adaptării sociale, teoriile funcționării creierului și pe principiile neurosinergetice.
- Elaborarea unor Strategii de optimizare sinergică (SOS) pentru adolescenți.
- Facilitarea unor cercetări interdisciplinare între psihologia socială și neuropsihologie.
Problema ştiinţifică soluţionată: fundamentarea științifică a teoriilor adaptării sociale, psihologiei
sinergetice și neuropsihologiei, ce a condus la dezvăluirea relației dintre adaptarea socială și
psihodinamica neurocerebrală la adolescenți, fapt ce a permis elaborarea și aplicarea unui model de
dezvoltare a adaptării sociale la adolescenți prin aplicarea principiilor și mecanismelor neurosinergetice
(adaptare socială sinergică).
Semnificaţia teoretică rezidădin aria interdisciplinară a cercetării: dezvăluirea relației dintre adaptarea
socială și psihodinamica neurocerebrală la adolescenți; aplicarea în procesele de adaptare socială la
adolescenți a unui model matricial al psihodinamicii neurocerebrale (conceptualizarea unui model de
adaptare sinergică); elaborarea teoretică și conceptuală a unor programe psiho-sociale de optimizare a
adaptării sociale; facilitarea în baza cercetării a unor contribuții teoretice la cunoașterea și dezvoltarea
unor cercetări interdisciplinare între psihologia socială și neuropsihologie; completarea și aprofundarea
teoretică și conceptuală a cunoaşterii profilului de personalitate al adolescentului.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în: crearea unei scale de măsurare a dimensiunilor adaptării sociale
la adolescenți; elaborarea unei metodologii de intervenție - programul de optimizare a adaptării sociale
din perspectiva neuro-sinergetică (bio-psiho-socială); completarea studiilor și cercetărilor anterioare
referitoare la adaptarea adolescenților la mediul social din perspectiva neuro-sinergetică. Specialiştii în
elaborarea programelor de prevenire a comportamentelor cu risc, vor găsi repere importante, direcții noi
de studiu și cercetare, soluții concrete de intervenție, care îi pot ghida în activităţile lor, în dezvoltarea
benefică a personalităţii adolescenţilor şi în adaptarea lor eficientă la mediile sociale în care trăiesc.
Implementarea și aprobarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat prin: activitățile universitare didactice și
de cercetare, realizate la Universitatea „Petre Andrei” din Iași și Universitatea Liberă Internațională din
Moldova; cercetările științifice din cadrul Centrului de Consiliere Educațională și Formare Creativă „Ion
Holban”; raportările cu rezultatele teoretice și practice, prezentate și aprobate în catedră și senat (ULIM)
în perioada 2010-2014; validările metodelor de cercetare (ULIM); rezultatele prelucrărilor statistice și
analizelor comparative, a valorilor experimentale, diseminate în conferinţe și publicații științifice.
Cuprins
1.FUNDAMENTAREA TEORETICĂ A IMPACTULUI PSIHODINAMICII NEUROCEREBRALE ÎN ADAPTAREA SOCIALĂ A ADOLESCENȚILOR
- 1.1.Repere și paradigme conceptuale în cercetarea psihodinamicii neurocerebrale
- 1.2.Sinergia neuro-cerebrală, implicații și corelații în fenomenul social și în adaptarea socială la adolescenți
- 1.3.Rolul adaptării sociale în dezvoltarea personalității individului uman
- 1.4.Particularitățile adaptării sociale în adolescență
- 1.5.Actualitatea cercetării adaptării sociale la adolescență din perspectivă sinergică
- 1.6.Concluzii la capitolul 1
2.CERCETAREA IMPACTULUI NIVELULUI FUNCȚIONAL AL PSIHODINAMICII NEUROCEREBRALE ASUPRA GRADULUI DE ADAPTARE SOCIALĂ LA ADOLESCENȚI
- 2.1.Baza conceptuală a cercetării
- 2.2.Construcţie şi validare a unei scale de măsurare a dimensiunilor adaptării sociale la adolescenţi
- 2.3.Cercetarea relației dintre adaptarea socială și psihodinamica neurocerebrală în rândul adolescenților
- 2.3.1.Metodologia cercetării
- 2.3.2.Analiza datelor şi rezultatelor cercetării
- 2.4. Concluzii la capitolul 2.
3.OPTIMIZAREA ADAPTĂRII SOCIALE LA ADOLESCENȚI PRIN APLICAREA PROGRAMULUI DE INTEGRARE SINERGICĂ CEREBRALĂ
- 3.1. Metodologia cercetării experimentale
- 3.2. Programul de intervenţie: structură, principii și modul de implementare
- 3.3. Analiza datelor și rezultatelor cercetării experimentale.
- 3.4. Concluzii la capitolul 3
CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI