Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english

CNAA / Teze / 2021 / mai /

Managementul evaluării competitivității bunurilor autohtone în contextul politicii comerciale a Republicii Moldova


Autor: Gutium Tatiana
Gradul:doctor în economie
Specialitatea: 08.00.05 - Economie şi management (în ramură)
Anul:2021
Conducător ştiinţific: Alexandru Stratan
doctor habilitat, profesor universitar, Institutul Naţional de Cercetări Economie
Instituţia: Institutul Naţional de Cercetări Economie

Statut

Teza a fost susţinută pe 14 mai 2021 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 30 iulie 2021

Autoreferat

Adobe PDF document0.67 Mb / în română
Adobe PDF document0.57 Mb / în engleză

Teza

CZU 339.137.24 (478)

Adobe PDF document 4.15 Mb / în română
180 pagini


Cuvinte Cheie

competitivitate, bunuri autohtone, managementul evaluării, indicele integral, politica comercială

Adnotare

Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografie din 188 de titluri, 16 anexe, 129 de pagini text de bază, 28 de tabele și 45 de figuri. Rezultatele cercetărilor sunt reflectate în 37 de publicații științifice (21,08 c.a.), din care 26 de lucrări științifice (15,62 c.a.) au fost publicate în perioada anilor 2015-2020, în reviste înregistrate în baze de date internaționale și în materialele conferințelor din străinătate și din țară (înregistrate la Consiliul Național pentru Acreditare și Atestare). Din numărul lucrărilor științifice menționate, 3 articole sunt publicate în culegeri internaționale indexate în baza de date Scopus.

Domeniul de studiu: economia şi managementul evaluării competitivității bunurilor autohtone. Scopul studiului constă în elaborarea unui nou concept al managementului evaluării competitivității bunurilor autohtone și a indicatorilor de cuantificare a competitivității bunurilor în vederea elaborării recomandărilor de perfecționare a politicii comerciale a Republicii Moldova.

Obiectivele cercetării: studierea și sintetiza aspectelor teoretice și metodologice ale managementului evaluării competitivității bunurilor cu scopul elaborării unui concept nou și a etapelor de gestionare a evaluării competitivității bunurilor autohtone; cercetarea și sistematizarea factorilor competitivității, utilizați pentru estimarea competitivității bunurilor în contextul determinării factorilor lipsă, pentru a elabora un nou algoritm de evaluare a competitivității bunurilor, care ia în calcul un număr maximal de factori; studierea și sistematizarea metodelor de evaluare a competitivității bunurilor cu scopul de a elabora un set nou de indicatori, care poate fi utilizat la determinarea sectoarelor prioritare și a potențialului de export al bunurilor; analiza comparativă a politicilor promovate de principalii parteneri comerciali pentru identificarea celor mai avantajoase soluții de perfecționare a politicii comerciale a Republicii Moldova; analiza SWOT a politicii comerciale promovate de Republica Moldova cu scopul de a elabora măsuri de perfecționare a respectivei politici.

Noutatea și originalitatea științifică rezidă în: 1) elaborarea unui nou concept al managementului evaluării competitivității bunurilor autohtone; 2) dezvoltarea unei noi abordări a conceptului de „competitivitatea bunului autohton” în contextul eliminării lacunelor abordărilor existente; 3) identificarea unui nou grup de factori de influență a competitivității bunurilor autohtone și includerea acestuia în clasificatorul nou creat; 4) fundamentarea și elaborarea indicelui integral al competitivității bunurilor autohtone, care ia în calcul factorii noi identificați; 5) argumentarea și elaborarea unei noi abordări de evaluare a competitivității bunurilor care permite cuantificarea factorului calitativ; 6) elaborarea unui nou set de indicatori, care poate fi utilizat la determinarea sectoarelor prioritare și a potențialului de export al bunurilor autohtone; 7) elaborarea recomandărilor menite să contribuie la perfecționarea politicii comerciale a Republicii Moldova și să asigure creșterea competitivității bunurilor autohtone.

Problema științifică importantă soluționată constă în: fundamentarea unui nou concept al managementului evaluării competitivității bunurilor autohtone, care, în contextul restructurării economiei naționale, vizează determinarea sectoarele prioritare, producătoare de bunuri cu un grad înalt de tehnicitate și cu valoare adăugată înaltă și de bunuri cu potențial de export.

Semnificația teoretică cuprinde: sistematizarea abordărilor conceptuale privind esența competitivității bunului autohton și a managementului evaluării competitivității bunurilor autohtone; clasificarea factorilor de influență a competitivității bunurilor autohtone, inclusiv a factorilor noi identificați; fundamentarea teoretică și metodologică a cuantificării factorului calitativ pentru evaluarea competitivității bunurilor autohtone; fundamentarea teoretică și metodologică a noilor algoritmi de calcul al competitivității bunului autohton: algoritmul de calcul al indicelui integral al competitivității și algoritmul de calcul al indicelui compozit al avantajului comparativ. Valoarea aplicativă a cercetării constă în faptul că: sunt elaborate obiective generale, obiective specifice și măsuri, care se recomandă a fi incluse în strategiile și programele de stat de promovare a exportului, de sporire a competitivității şi sunt propuși indicatori de monitorizare a realizării obiectivelor. De asemenea, rezultatele cercetării pot fi utilizate pentru perfecționarea politicii comerciale, promovate de Republica Moldova.

Implementarea rezultatelor științifice a fost efectuată în cadrul proiectului internațional GIZ „Raport privind evaluarea impactului strategiei naționale pentru atragerea investițiilor și promovarea exporturilor”, efectuat la comanda Ministerului Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova. În plus, rezultatele cercetării au fost acceptate spre implementare de către fabrica de mobilă TANDEM, Asociația Patronală „Uniunea Transportatorilor și Drumarilor”, Asociația Expeditorilor și Brokerilor Vamali din Republica Moldova „AEM-TRANS” și S.R.L. VICREMTRAL.

Cuprins


1. ASPECTE TEORETICO-METODOLOGICE ALE COMPETITIVITĂȚII ȘI ALE MANAGEMENTULUI COMPETITIVITĂȚII BUNURILOR
  • 1.1. Abordarea teoretică a conceptelor de competitivitate și management al competitivității bunurilor
  • 1.2. Delimitări conceptuale ale teoriilor conexe competitivității
  • 1.3. Instrumentarul de evaluare a competitivității bunurilor
  • 1.4. Concluzii la capitolul 1

2. EVALUAREA COMPETITIVITĂȚII BUNURILOR AUTOHTONE PRIN PRISMA POLITICII COMERCIALE
  • 2.1. Analiza experienței principalilor parteneri comerciali ai Republicii Moldova privind politica comercială promovată
  • 2.2. Analiza practicii naționale în formarea politicii comerciale
  • 2.3. Diagnosticarea competitivității bunurilor autohtone și interdependența acesteia cu politica comercială
  • 2.4. Concluzii la capitolul 2

3. DIRECȚII DE PERFECȚIONARE A MANAGEMENTULUI EVALUĂRII COMPETITIVITĂȚII BUNURILOR ÎN CONTEXTUL POLITICII COMERCIALE NAȚIONALE
  • 3.1. Modelul descriptiv al evaluării și modelul de gestionare a competitivității bunurilor autohtone
  • 3.2. Elaborarea și aplicarea indicatorilor de cuantificare a competitivității bunurilor autohtone
  • 3.3. Recomandări privind direcțiile de perfecționare a politicii comerciale a Republicii Moldova
  • 3.4. Concluzii la capitolul

CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI
BIBLIOGRAFIE
ANEXE
DECLARAȚIA PRIVIND ASUMAREA RĂSPUNDERII
CURRICULUM VITAE