|
StatutTeza a fost susţinută pe 20 iunie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 5 iulie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 37.016.046: [811.135.1+821.135.1.09] (043.3)
|
Structura tezei: introducere, cinci capitole, concluzii generale, bibliografie (283 surse), anexe (30), 59 figuri. Rezultatele cercetării sunt reflectate în: 1 monografie, 56 articole științifice și didactico-metodice; 23 comunicări la foruri științifice naționale (5) și internaționale (18); 1 curriculum curs universitar, 5 manuale, 6 ghiduri metodologice, 1 culegere (coautor), 1 crestomație.
Scopul investigației: Fundamentarea teoretică și practic-experimentală a metodologiei educației literar-artistice a elevilor, întemeiată pe conceptul de operă literară ca artă a limbajului, pe interacțiunea text/operă-cititor și pe calitatea elevului-cititor de cel de al doilea subiect al operei literare, pe formarea de competențe literare-lectorale.
Obiectivele generale ale cercetării: examinarea evoluției paradigmei metodologiei ELA; identificarea reperelor epistemice, teoretice, praxiologice, estetico-literare și psihopedagogice ale MELA; diagnosticarea preexperimentală a nivelului de dezvoltare literară a elevilor; inventarierea și analiza metodologiilor aplicate de cadrele didactice în ELA; analiza documentelor școlare reglatorii în raport cu principiile metodologice ale ELA; determinarea direcţiilor, principiilor, legităţilor şi mecanismelor MELA, elaborarea în baza acestora a unui sistem metodologic de receptare a operelor lirice, epice și dramatice din perspectiva limbajului, a relației „autor-operă-lector-context al lecturii” și din cea a elevilor ca subiecți re-creatori de valori; validarea experimentală a metodologiei ELA.
Problema științifică importantă soluționată constă în elaborarea și validarea metodologiei educației literar-artistice din perspectiva principiilor creației-receptării literare, a conceptului de literatură ca artă a limbajului, a particularităților de gen ale operei și a principiului fundamental al ELA – adecvării structurii receptării elevilor la structura operei literare citite-studiate.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constau în: elaborarea și validarea experimentală a unei paradigme originale a metodologiei ELA, întemeiate pe principiile creației-receptării, pe conceptul de origine a literaturii în arta limbajului, pe particularitățile de gen ale operei și pe principiul de adecvare a structurii receptării de elevi la structura operei literare citite-studiate; fundamentarea unei noi direcții de cercetare - didactica lecturii.
Valoarea teoretică a cercetării este argumentată de: actualizarea unor concepte estetice, literare, pedagogice și psihologice (didactica lecturii, finalitatea estetică a literaturii, receptare, orizont de așteptare, experiență literară și estetică, tehnologii didactice, metodologie, activitate literar-lectorală, competență literar-lectorală); fundamentarea metodologiei educației literar-artistice axate pe conceptele de literatură ca artă a limbajului, de elev – re-creator al operei și de didactică a lecturii; contribuția științifică la definirea metodologiei ELA; sintetizarea tendințelor praxisului educațional către predarea-receptarea literaturii ca operă de artă.
Valoarea aplicativă a lucrării este dată de: studiul cadrului curricular, procesual și profesional-formativ al practicii ELA; stabilirea nivelurilor de dezvoltare literară a elevilor din clasele a V–XII, R. Moldova, la momentul primului deceniu al sec. XXI; elaborarea, validarea experimentală și implementarea unui model original de metodologie a ELA.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat prin activitatea didactică a autorului în cadrul USM, al UPSC și al Liceului „Prometeu-Prim” (Chișinău); activitatea didactică a profesorilor-experimentatori dintr-un gimnaziu, patru licee și un colegiu; manualele și ghidurile elaborate ș.a.
În examinare [1] :
Arhiva tezelor: