|
StatutTeza a fost susţinută pe 22 decembrie 2017 în CSSşi aprobată de CNAA pe 11 mai 2018 Autoreferat![]() TezaCZU 159.922.7:373.2 (043.3)
|
Structura tezei: Teza cuprinde introducere, 3 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie cu 242 de titluri, 7 anexe, conține 140 de pagini, 33 de figuri şi 18 tabele. Rezultatele cercetării sunt publicate în 15 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: psihologia educaţiei preşcolare.
Scopul cercetării constă în identificarea condițiilor optimizării procesului de valorificare a potențialului creativ la preșcolari prin evidenţierea impactului programelor educaționale Step by Step și tradițional și a competențelor parentale; elaborarea unor demersuri formative în vederea stimulării creativității şi a unui program de parenting orientat spre dezvoltarea competenţelor parentale.
Obiectivele cercetării:identificarea tipologiei creativităţii la preşcolarii înscrişi în diferite programe de educaţie; determinarea relaţiei dintre factorii creativității și competențele parentale; elaborarea şi validarea experimentală a programului formativ pentru stimularea creativităţii la copiii de vârstă preşcolară şi de dezvoltare a competenţelor parentale; determinarea eficienței programelor de intervenție și formularea de concluzii şi idei cu valoare educaţională pentru educatori, psihologi şcolari, părinţi.
Problema științifică importantă soluționată a constat în identificarea condițiilor psihoeducaționale care maximizează şi valorifică potențialul creativ al preșcolarului, cât și a programului educațional și a dimensiunilor competențelor parentale, fapt ce a permis elaborarea unui program de intervenţie psihologică bazat pe dezvoltarea componetelor procesului creativ al preșcolarilor şi a unui program de parenting.
Noutatea și originalitatea științifică a acestui studiu rezultă atât din dezvoltarea reperelor teoretico-metodologice existente în literatura de specialitate cât și din realizarea studiului comparativ – experimental privind potențialul creativ al preșcolarilor înscriși în diferite alternative educaţionale (Step by Step și tradițional); demonstrarea relaţiei dintre competențele parentale şi creativitatea preșcolarilor; propunerea și implementarea complexului de activități formative pentru dezvoltarea creativităţii copiilor de vârstă preşcolară și dezvoltarea competențelor parentale.
Semnificaţia teoretică constă în cercetarea, observarea şi evidenţierea particularităților dezvoltării creativității la vârsta preșcolară în procesul educativ. Rezultatele cercetării consolidează bazele teoretice ale creatologiei cu elemente particulare şi specifice ale creativităţii copiilor preșcolari educați în programele tradițional și Step by Step și evidenţiază rolul competențelor parentale în dezvoltarea acestei laturi a personalităţii.
Valoarea aplicativă a lucrării. Rezultatele obținute pot constitui fundamentul unui ghid de bune practici, prin elaborarea, implementarea și validarea programelor de intervenție psihologică pentru preșcolari și părinții acestora și pot fi folosite în procesul de dezvoltare a curricumului de pregatire a cadrelor didactice pentru instituțiile preșcolare.
Aprobarea și implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele cercetării au fost aprobate în cadrul ședințelor catedrei de Psihologie a UPS I. Creangă, prezentate și aprobate la conferințele științifice naționale și internaționale. Materialele prezentate în lucrare au fost utilizate în programul grădinițelor din Târgu-Jiu, în predarea cursurilor universitare de psihopedagogia creativității şi psihologia preșcolarului, a cursurilor de specializare și formare profesională continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. De asemenea, conținutul tezei a oferit material de dezbatere pentru psihologi şi pedagogi preocupați de domeniul studiat.
În examinare [4] :
Arhiva tezelor: