|
StatutTeza a fost susţinută pe 18 iunie 2021 în CSSşi aprobată de CNAA pe 4 octombrie 2021 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 373.68.012(478-22)
|
Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 176 titluri, 21 anexe, 130 de pagini de text de bază, 42 figuri, 31 tabele, 14 formule. Rezultatele obținute sunt publicate în 12 lucrări științifice.
Scopul lucrării: elucidarea impactului performanței managementului învățământului profesional agrar asupra dezvoltării durabile a mediului rural.
Obiectivele cercetării:
1. Evaluarea sistemului de măsurare a performanței în învățământul profesional în Republica Moldova prin
prisma măsurii în care indicatorii adoptați corespund exigențelor educației pentru dezvoltarea durabilă;
2. Identificarea și descrierea legăturilor cauză-efect între performanța învățământului profesional agrar și
indicatorii dezvoltării economice și sociale a mediului rural în baza contribuției competențelor obținute de
specialiști în procesul de formare inițială asupra indicatorilor dezvoltării durabile la nivel de întreprindere
agricolă;
3. Evaluarea ieșirilor cantitative și calitative ale educației profesionale cu profil agrar, precum și a relațiilor
tinerilor cu piața muncii – verigă intermediară în transferul performanței educației profesionale în
performanțe ale sectorului;
4. Cuantificarea contribuției performanței educației profesionale cu profil agrar în dezvoltarea durabilă a
mediului rural prin modelarea impactului performanței educaționale asupra indicatorilor de dezvoltare
durabilă a întreprinderilor agricole;
5. Propunerea unui mecanism actualizat de evaluare a calității prestației educaționale în termeni de indicatori
de performanță.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a lucrării rezidă în următoarele: Elucidarea cronologică și conceptuală a educației pentru dezvoltarea durabilă, ca factor indispensabil al dezvoltării durabile; Evaluarea critică a cadrului normativ al Republicii Moldova prin prisma măsurii în care sunt vizate obiectivele dezvoltării durabile; Evaluarea indicatorilor de performanță în învățământul profesional în Republica Moldova în raport cu obiectivele educației pentru dezvoltarea durabilă; Reprezentarea schematică a relației cauză-efect între performanța educației profesionale cu profil agrar și dezvoltarea durabilă a mediului rural; Modelarea matematică a relației între performanța educației profesionale cu profil agrar (în termeni de ieșiri) și indicatorii dezvoltării durabile ai întreprinderilor agricole - ca celule economice de bază ale mediului rural; Propunerea unui mecanism actualizat de evaluare a calității educației profesionale cu profil agrar.
Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea unei probleme științifice importante rezidă în crearea unui mecanism nou de evaluare a calității managementului profesional agrar prin prisma unor indicatori actuali de performanță, în vederea utilizării ulterioare în procesul de evaluare, asigurând aplicarea inedită a mecanismului, cât și elaborarea unui model economico-matematic de evaluare a impactului performanței învățământului profesional agrar asupra indicatorilor dezvoltării durabile a întreprinderilor, având ca efect eficientizarea învățământului profesional agrar, pentru a maximiza contribuția acestuia în dezvoltarea durabilă a mediului rural al Republicii Moldova.
Semnificaţia teoretică: rezultatele obținute în lucrare constituie un suport de concepte teoretice și metodologice în domeniul managementului performanței învățământului profesional agrar și impactul acestuia asupra dezvoltării durabile a mediului rural al Republicii Moldova.
Valoarea aplicativă a lucrării:
1. Utilizarea recomandărilor propuse într-un spectru larg de domenii: educația profesională cu profil agrar de
diverse niveluri, managementul procesului educațional realizat la nivel de stat, activitatea comitetelor
sectoriale, gestionarea resurselor umane de către agenții economici cu profil agrar etc.
2. Folosirea modelului economico-matematic de evaluare a impactului performanței învățământului
profesional agrar asupra indicatorilor dezvoltării durabile a întreprinderilor în vederea unei racordări mai
bune a performanței educației profesionale la exigențele sectorului.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice: Rezultatele cercetărilor au fost preluate spre implementare de
către Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului în vederea consolidării competențelor
viitorilor specialiști, precum și a actualizării mecanismului de evaluare a calității educației profesionale cu
profil agrar.
În examinare [5] :
Arhiva tezelor: