Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english

CNAA / Teze / 2021 / iunie /

Profilaxia deficiențelor coloanei vertebrale la preșcolari prin aplicarea mijloacelor educației fizice


Autor: Buciu Daniela
Gradul:doctor în Ştiinţe ale educaţiei
Specialitatea: 13.00.04 - Teoria şi metodologia educaţiei fizice, antrenamentului sportiv şi a culturii fizice de recuperare
Anul:2021
Conducător ştiinţific: Constantin Ciorbă
doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău
Instituţia: Universitatea de Stat de Educaţie Fizica şi Sport

Statut

Teza a fost susţinută pe 18 iunie 2021 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 4 octombrie 2021

Autoreferat

Adobe PDF document1.07 Mb / în română
Adobe PDF document0.90 Mb / în engleză

Teza

CZU 616. 7:373.2+373.0376.1

Adobe PDF document 3.37 Mb / în română
165 pagini


Cuvinte Cheie

preșcolari, educație fizică, profilaxie, defficiențe, coloana certebrală, pregătire fizică, dezvoltare fizică, pregătire funcțional

Adnotare

Structura tezei: introducere, 3 capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografie (186 titluri), 127 pagini text de bază, 4 anexe, 35 figuri, 22 tabele. Rezultatele obținute sunt publicate în 12 lucrări științifice.

Scopul cercetării constă în cercetarea eficienței aplicării mijloacelor educației fizice în profilaxia deficiențelor coloanei vertebrale la preșcolari.

Obiectivele cercetării: 1. Analiza și generalizarea literatutii de specialitate pe problema organizării educației fizice cu preșcolarii. 2. Aprecierea nivelului pregătirii motrice și dezvoltării fizice al copiilor din învățământul preșcolar la nivel național. 3. Cercetarea dificiențelor coloanei vertebrale la copiii din învățământul preșcolar. 4. Argumentarea experimentală a eficienției aplicării mijloacelor educației fizice asupra deminuării și profilaxiei deficiențelor coloanei vertebrale la preșcplari.

Noutatea și originalitatea științifică a cercetării constă în elaborarea și fundamentarea teoretico- științifică a metodologiei experimentale de aplicare a complexelor de exerciții fizice pentru profilaxia deficiențelor coloanei vertebrale la preșcolari. O astfel de metodologie aplicată în practică va contribui la optimizarea procesului de educație fizică a preșcolarilor, precum și la optimizarea stării sănătății acestora, în cazul dat cu referință la starea coloanei vertebrale a copiilor de 6-7 ani.

Rezultatele științifice principial noi demonstrează eficiența optimizării procesului de educație fizică cu copiii de vârstă preșcolară (6-7 ani). Aplicarea în practică a metodologiei experimentale propusă va contribui la sporirea nivelului pregătirii motrice, precum și la profilaxia deficiențelor coloanei vertebrale al preșcolarilor de 6-7 ani.

Noua direcție de cercetare prevede abordarea problemei perfecționării sistemului de educație fizică din instituțiile preșcolare, care poate și trebuie să contribuie la sporirea eficienței acestuia prin profilaxia deficiențelor de ordin motric, în cazul dat al coloanei vertebrale a copiilor, aceasta fiind destul de des afectată cu diferită gravitate.

Semnificația teoretică este reprezentată de faptul că au fost elaborate complexe de exerciții fizice, precum și metodologia aplicării acestora pentru profilaxia deficiențelor coloanei vertebrale la preșcolari în cadrul activităților de educație fizică. A fost elaborat un sistem de complexe de exerciții care poate fi aplicat cu succes de către cadrul didactic în procesul de educație fizică cu preșcolarii în grădiniță, precum și de către părinți la domiciliu.

Valoarea aplicativă a lucrării constă în posibilitatea aplicării în practică a metodologiei experimentale de aplicare a complexelor de exerciții fizice pentru profilaxia deficiențelor coloanei vertebrale la preșcolari în cadrul educației fizice în instituțiile preșcolare. Metodologia experimentală propusă poate fi aplicată cu success, atât în cadrul educației fizice în institțiile preșcolare, cât și de către părinți la domiciliu.

Implementarea rezultatelor științifice. Rezultatele cercetării au fost implementate în procesul de educație fizică cu copiii preșcolari din mai multe instituții de acest gen din București (România). Acestea pot fi aplicate în calitate de ghid metodologic pentru cadrele didactice de educație fizică din instituțiile preșcolare, precum și de către studenții instituțiilor de învățământ superior de educație fizică și sport, care urmează să activeze în instituțiile preșcolare.

Cuprins


1. CONCEPTE TEORETICO-METODICE PRIVIND ORGANIZAREA EDUCAȚIEI FIZICE CU PREȘCOLARII DE 6-7 ANI
  • 1.1 Rolul educației fizce în dezvoltarea și pregătirea fizică a copiilor de vârstă preșcolară
  • 1.2 Particularitățile dezvoltării morfo-funcționale și psihomotrice a preșcolarilor de 6-7 ani
  • 1.3 Tendințele apariției și evoluției deficiențelor coloanei vertebrale la preșcolari
  • 1.4 Concluzii la capitolul 1

2. METODOLGIA CERCETĂRII. EVALUAREA CONȚINUTULUI EDUCAȚIEI FIZICE LA NIVEL DE PREȘCOLARI
  • 2.1 Metodele de cercetare
  • 2.2 Organizarea cercetării
  • 2.3 Analiza opiniilor specialiștilor și părinților pe problema organizării educației fizice în instituțiile preșcolare
  • 2.4 Analiza nivelului dezvoltării fizice și funcționale a preșcolarilor de 6-7 ani pe plan national
  • 2.5 Analiza indicilor pregătirii motrice a preșcolarilor de 6-7 ani pe plan național
  • 2.6 Analiza deficiențelor coloanei vertebrale și metodele de recuperare la preșcolari
  • 2.7 Concluzii la capitolul 2

3. ARGUMENTAREA EXPERIMENTALĂ A EFICIENŢEI APLICĂRII PROGRAMEI EXPERIMENTALE PRIVIND PROFILAXIA DEFICIENȚELOR COLOANEI VERTEBRALE LA PREȘCOLARI
  • 3.1 Conținutul programei experimentale și metodologia aplicării acesteia în procesul de educație fiziă a preșcolarilor
  • 3.2 Analiza indicilor pregătirii motrice a copiilor participanți la experimentul pedagogic 106
  • 3.3 Dinamica indicilor dezvoltării fizice a preșcolarilor participanți la experimentul pedagogic
  • 3.4 Analiza deficiențelor coloanei vertebrale a copiilor încadrați în experimentul pedagogic
  • 3.5 Concluzii la capitolul 3

BIBLIOGRAFIE
ANEXE
DECLARAȚIE PRIVIND ASUMAREA RĂSPUNDERII
CV-ul candidatului