|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 17 martie 2023 în CSS şi se află în examinare la CNAA
Autoreferat
– 1.41 Mb / în română
Teza
CZU 796.012.1+159.9:355.233+796.85 (043)
3.18 Mb /
în română
178 pagini |
Cuvinte Cheie
Capacități psihomotrice, proces didactic, mijloace specifice artelor marțiale, autoapărare, învățământ academic militar, educație fizică militară
Adnotare
Structura tezei: Introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 216
titluri (în limbile română, engleză și rusă), 12 anexe, 134 pagini de text de bază, 34 de figuri, 17 tabele.
Rezultatele obţinute sunt publicate în 12 lucrări ştiinţifice și 2 capitole ale unui manual universitar).
Scopul lucrăriiсonstă în perfecționarea metodologiei de formare şi dezvoltare a capacităților
psihomotrice ale studenților militari în cadrul lecţiilor de educație fizică militară prin mijloacele adaptate
din artele marţiale.
Obiectivele cercetării:
- studierea literaturii domeniului de specialitate cu privire la metodologia de dezvoltare și perfecționare a
capacităților psihomotrice a studenților militari prin mijloace adaptate din artele marțiale (aikido, judo,
karate);
- stabilirea conținuturilor specifice lecțiilor de educație fizică militară prin introducerea mijloacelor din
artele marțiale în baza opiniilor specialiștilor în domeniu;
- determinarea nivelului de pregătire fizică generală a studenților militari în cadrul sistemului de educație
fizică militară;
- elaborarea programei experimentale și argumentarea eficienței acesteia privind dezvoltarea
capacităților psihomotrice la studenții militari.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică сonstă în eficiența selectării, planificării și aplicării mijloacelor
din artele marţiale adaptate pentru formarea, dezvoltarea și perfecționarea capacităților psihomotrice la
studenții militari, în lecţiile de educație fizică militară pentru a atinge un înalt nivel al pregătirii fizice
profesional-aplicative.
Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea unei probleme științifice importante
сonstau în argumentarea științifică a contribuției eficiente a mijloacelor din artele marțiale, incluse în
procesul de formare și dezvoltare a capacităților psihomotrice pentru un nivel mai înalt de pregătire fizică
profesional-aplicativă a studenților militari în vederea formării integrale a specialistului în domeniu.
Semnificaţia teoretică rezidă în elaborarea programei de pregătire pe o perioadă de un an,
conținutul căreia indică modul de aplicare al strategiilor didactice pentru realizarea procesului de formare
a cunoștințelor teoretice și practice la studenții militari prin aplicarea mijloacelor specifice artelor marţiale
(aikido, judo, karate) în timpul lecţiilor de educație fizică militară.
Valoarea aplicativă a tezei evidențiază faptul că rezultatele obținute în urma cercetărilor sunt
aplicabile atât în cadrul orelor de educație fizică militară cât și în procesul de antrenament specific artelor
marțiale, în funcție de obiectivele stabilite utilizînd metode adecvate.
Implementarea rezultatelor cercetării:
Rezultatele cercetării au fost aprobate şi implementate în procesul didactic de pregătire la disciplina
”Educație fizică militară” în cadrul Academiei Forțelor Aeriene ”Henri Coandă” Brașov și în programele
de pregătire competițională a loturilor sportive de arte marţiale (judo, karate, taekwondo). Programele de
pregătire au fost preluate, adaptate și puse în practică și de alte instituţii de învăţământ militar şi civil.
Cuprins
1. Bazele metodologice ale sistemului de dezvoltare a capacităților psihomotrice ale studenților militari
- 1.1 Abordări actuale ale conținutului conceptului de Educație fizică profesional-aplicativă a studenților în instituțiile militare
- 1.2 Ponderea, condițiile și contribuția ariei curriculare de educație fizică pentru realizarea obiectivelor și finalităților în sistemul de pregătire a studenților militari
- 1.3 Dezvoltarea capacităţilor psihomotrice prin artele marţiale - ca parte componentă a sistemului de autoapărare în educaţia fizică militară
- 1.4. Concluzii la capitolul 1
2.Contribuția mijloacelor adaptate din artele marțiale în dezvoltarea capacităților psihomotrice ale studenților militari
- 2.1 Metodele și organizarea cercetării
- 2.2 Analiza planurilor și programelor de studii în vederea pregătirii studenților militari la disciplina „Educație fizică militară”
- 2.3 Opiniile studenților privind conținutul și metodologia desfășurării orelor de Educație fizică militară
- 2.4 Determinarea nivelului capacităților motrice ale studenților militari în urma experimentului constatativ
- 2.5. Elaborarea programei experimentale cu mijloace din artele marțiale implementată în lecțiile de Educație fizică militară în forțele aeriene
3.Argumentarea experimentală a eficienței mijloacelor din artele marțiale asupra nivelului de dezvoltare a capacităților psihomotrice ale studenților militari
- 3.1 Influența mijloacelor din artele marțiale asupra dinamicii indicilor capacităților motrice generale ale studenților militari pe durata unui an de studiu
- 3.2 Analiza testelor psihomotrice și a nivelului de însușire a procedeelor tehnice din artele marțiale în urma aplicării programei experimentale
- 3.3 Fenomenul corelației dintre parametrii de evaluare a capacităților psihomotrice și însușirea procedeelor tehnice din artele marțiale a studenților militari cuprinși în experimentul pedagogic
- 3.4 Concluzii la capitolul 3
Concluzii și recomandări
Bibliografie
Anexe