|
StatutTeza a fost susţinută pe 15 februarie 2008 în CSSşi aprobată de CNAA pe 17 aprilie 2008 Autoreferat![]() |
Teza pune în valoare un şir de probleme ce vizează performanţele elevului într-un proces de formare prin integralitatea implicaţiilor pedagogice ca relaţii de necesitate la nivelul elevilor din clasele finale ale studiilor gimnaziale şi liceale. Sînt abordate fundamental problemele specificului bifuncţional al performanţei şi sînt consemnate resursele inovaţionale ale cercetării problemei.
Coordonata teoretică a cercetării desemnează un ansamblu de noţiuni teoretice şi stabileşte semnificaţiile lor pedagogice din perspectiva elaborării unor structuri modelizatoare, în şirul cărora se înscriu: relaţia performanţă/performanţă superioară, categoriile de performanţă, principiile performanţei, relaţia comportament/competenţă/performanţă, imersiunea/emersiunea pedagogică a performanţei, rezultatele şcolare/rezultatul supramediu ca performanţă, performanţa ca produs/ratrapajul etc.
Coordonata conţinutală dinamizează anumite materii educaţionale din perspectiva valorificării informaţiei factuale şi a gnosi-informaţiei, prin implicarea inteligenţei, intelectului, imaginaţiei elevului, proces reglementat de indicatorii de performanţă şi descriptorii acestora şi validat prin aplicarea formulei pedagogice a performanţei.
Coordonata pragmatică include valorificarea în practica educaţională a Modelului implicaţiilor pedagogice ale performanţei prin implementarea Secvenţei referenţiale şi demonstrarea valorii lor în formarea elevului performer, care este solicitat să lucreze inteligent, să vadă gîndind lucrurile, să îndrăznească imaginativ etc.
Coordonata inovativă şi valorică este consemnată de fundamentarea formulei pedagogice a performanţei, a ideii de elev performer, în structurarea Bazei performării, formularea regulii performadoxului pedagogic ca valoare de adevăr a performanţei, promovarea sintagmei pedagogice a face ceva dîndu-i formă exactă, care esenţializează performanţa în plan etimologic.
Coordonata predictivă orientează procesul educaţional în baza unui şir de motivaţii obiectivate spre abordarea performanţei ca sarcină majoră a şcolii, elaborarea tipologiei performanţelor, taxonomiei obiectivelor de performanţă, revizuirii obiectivelor de evaluare etc.
Prin cercetarea realizată, studiul performanţei se plasează în contextul noii realităţi educaţionale, definită de dominanta necesităţii formării pentru o realitate concretă prin realizarea unor produse concrete, care marchează personalitatea elevului printr-un comportament performant.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: