|
StatutTeza a fost susţinută pe 9 septembrie 2005 în CSSşi aprobată de CNAA pe 22 decembrie 2005 Autoreferat![]() |
Cercetarea are ca obiect consilierea şi orientarea şcolară în contextul educaţiei lingvistice şi literare a adolescenţilor. Autoarea a fundamentat teoretic şi a validat experimental repere pentru COŞ – a redefinit activitatea de consiliere şi orientare şcolară, subiecţii COŞ, a dedus principii specifice COŞ, a elaborat şi a validat experimental un sistem de modele didactic-educative şi de consiliere şcolară.
Conceptele cheie pe care s-a întemeiat cercetarea sunt: aptitudini, axiologie, cadru didactic, competenţe, comunicare, consilier, consiliere, consiliat, diriginte, educaţie lingvistică, educaţie literarartistică, cultură proprie, cultură şcolară, norme, orientare, trebuinţe, valori.
Sunt descrise unele repere teoretice privind activitatea de consiliere şi orientare şcolară prin prisma hermeneuticii generale şi a hermeneuticii literare.
Consilierea văzută ca ştiinţă a educaţiei a presupus dezvoltarea unor concepţii legate de educaţia adolescenţilor precum: dezvoltarea psihointelectuală a acestora prin mijloace lingvistice, literare, psihologice. În baza studiului teoretic cu privire la ideile, concepţiile şi teoriile consilierii şi orientării şcolare, autoarea a elaborat o concepţie proprie privind activitatea de consiliere, conform căreia consilierea şi orientarea şcolară trebuie să afecteze toţi adolescenţii, nu doar pe cei cu nevoi speciale, demersul profesorului consilier fiind orientat la satisfacerea trebuinţelor specifice adolescenţilor, iar activitatea de COŞ fiind nu doar apanajul psihologului şcolar ci a tuturor subiecţilor educaţiei, în primul rând al părinţilor şi cadrelor didactice.
Caracterul general al COŞ şi redefinirea subiecţilor consilierii, precum şi inventarul de trebuinţe specifice adolescenţilor, stabilite în baza cercetării atitudinilor acestora faţă de principalele valori şi instituţii aferente vieţii adolescenţilor - achiziţii originale ale autoarei, sunt fundamentate teoretic şi experimental în contextul educaţiei lingvistice şi literare a liceenilor. În acest scop, autoarea a elaborat şi a experimentat un sistem de modele de COŞ în contextul activităţilor din cadrul disciplinei şcolare Limba şi literatura română, prin intermediul cărora au fost validate caracteristicile definitorii ale adolescentului aflat în dublă ipostază de consiliat şi de cititor de literatură/subiect cultural, precum şi caracteristicile de bază ale profesorului de LLR, în dubla activitate de profesor şcolar şi de consilier şcolar. Se demonstrează, de asemenea, că disciplina şcolară Limba şi literatura română deţine cele mai importante potenţialităţi în COŞ, datorită celor două activităţi umane definitorii, comunicativă şi literară S-a constituit astfel o concepţie integrativă de EL/ELA şi de COŞ, care realizează o abordare holistică a activităţii de consiliere şi orientare în contextul educaţiei lingvistice şi literare.
Rezultatele cercetării sunt adresate factorilor de decizie, conceptorilor de curriculum, autorilor de
manuale, cadrelor didactice.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: