|
StatutTeza a fost susţinută pe 27 octombrie 2005 în CSSşi aprobată de CNAA pe 22 decembrie 2005 Autoreferat![]() |
Cercetarea Formarea la liceeni a capacităţilor creative în procesul instruirii problematizate abordează o problemă importantă şi actuală a psihopedagogiei moderne – formarea personalităţii creatoare.
Lucrarea a stabilit interdependenţa dintre procesul de formare a capacităţilor creative la liceeni (FCCL) şi procesul instruirii problematizate. Sunt determinate criteriile de elaborare a sistemului de situaţii-problemă: să corespundă obiectivelor transdisciplinare de tip creativ pentru nivelul liceal; să activeze toţi factorii intelectuali ai creativităţii – fluenţa, flexibilitatea, originalitatea, elaborarea, sensibilitatea la probleme; să corespundă obiectivelor de referinţă ale curriculumului disciplinar; să se bazeze pe teoriile specifice şi pe corelaţiile esenţiale ale disciplinei de învăţământ.
Inovaţia ştiinţifică şi valoarea teoretică a cercetării constă în identificarea principiilor FCCL, sistemului de condiţii psihopedagogice, şi a tipurilor fundamentale de dificultăţi caracteristice FCCL în procesul instruirii problematizate.
Formarea capacităţilor creative la liceeni are loc conform următoarelor principii: sistematizării şi continuităţii în crearea şi rezolvarea situaţiilor-problemă, individualizării şi diferenţierii activităţii de realizare a sarcinilor creative, cooperării în activitatea de învăţare creativă, autoevaluării şi al evaluării ghidate a produselor creative în raport cu experienţa personală şi microsocială, libertăţii în alegerea şi rezolvarea sarcinilor creative, stimulării motivaţiei creatoare.
Factorii psihopedagogici, de natură internă (experienţa în domeniu, motivaţia pentru sarcină, atitudinile creative, calităţile moral-volitive şi capacităţile specifice creativităţii) şi externă, privind procesul de predare - învăţare - evaluare şi climatul psihopedagogic creativ, condiţionează FCCL. Acest proces poate fi însoţit de dificultăţi de natură internă (lipsa sau insuficienţa unor cunoştinţe fundamentale în domeniul creaţiei, nivelul jos de dezvoltare a capacităţilor creative, prezenţa atitudinilor noncreative şi a anxietăţii) şi de dificultăţi de natură externă (climatul psihopedagogic nefavorabil pentru manifestarea creativităţii individuale şi de grup şi absenţa competenţelor creative ale profesorului).
S-a demonstrat că instruirea problematizată contribuie în mod eficient la FCCL, fiind organizată după principiile care orientează crearea şi soluţionarea situaţiilor-problemă în condiţii adecvate acestui proces.
Valoarea practică a cercetării constă elaborarea unor materiale didactice noi pentru profesori în vederea stimulării creativităţii elevilor; editarea unei culegeri de probleme şi exerciţii pentru dezvoltarea creativităţii liceenilor la chimia organică; posibilitatea de valorificare a principiilor creativităţii în dezvoltarea curriculumului liceal şi a programelor de bacalaureat la chimie.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: