|
StatutTeza a fost susţinută pe 30 noiembrie 2011 în CSSşi aprobată de CNAA pe 16 februarie 2012 Autoreferat![]() |
Structura tezei: introducere, 3 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie din 124 titluri, două anexe. Rezultatele obţinute sunt publicate în 12 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu: Teoria curriculumului educaţional
Scopul cercetării: Fundamentarea teoretică a curriculumului educaţional din perspectivă paradigmatică şi epistemologică.
Obiectivele cercetării: Analiza retrospectivă a modernităţii şi postmodernităţii în domeniul curriculumului; Identificarea principalelor contribuţii şi a trăsăturilor definitorii ale modernităţii şi postmodernităţii în domeniul curricular; analiza constructului de paradigmă şi transpunerea sa în domeniul curriculumului; analiza contrastivă a concepţiilor curriculare moderne şi postmoderne din perspectiva paradigmatică; analiza concepţiilor dominante promovate de către cercetătorii şi experţii din România; fundamentarea unor noi aspecte în dezvoltarea curriculară prin realizarea unei hărţi conceptuale a paradigmelor curriculare.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică este concretizată în: aplicarea unui construct din filosofia ştiinţei în domeniul curriculumului, printr-un demers hermeneutic interpretativ cu scopul descoperirii elementelor esenţiale ce caracterizează o paradigmă curriculară; conceperea şi operaţionalizarea unei definiţii a paradigmei în domeniul curriculumului; analiza dezvoltării teoriei curriculumului educaţional din perspectivă paradigmatică, printr-o abordare holistică, coerentă şi sistematică a paradigmelor clasicizate; identificarea existenţei unei teorii dominante sau a unei paradigme în domeniului curriculumului din România.
Prin prezenta cercetare a fost soluţionată una din problemele ştiinţifice importante – fundamentarea epistemologică şi paradigmatică a dezvoltării curriculumului educaţional în plan: istoric, ideologic, praxiologic, psihologic etc.
Semnificaţia teoretică a lucrării constă în analiza evoluţia teoriei curriculumului, printr-un demers hermeneutic ce permite posibilitatea unui dialog deschis şi a unor opţiuni intelectuale proprii. Poziţia avansată – de analiză interpretativă a fundamentelor istorice şi epistemologice ale domeniului; ideea de analiză critică a accepţiunilor constructului de paradigmă, definiţia operaţională a paradigmei în domeniul curriculumului, aplicată în analiza concepţiilor curriculare consacrate şi în evaluarea stadiului paradigmatic al curriculumului din România oferă o imagine holistică a domeniului curriculumului, în termeni de dezvoltare şi înţelegere a dezvoltării.
Valoarea aplicativă a lucrării constă în conceperea unei definiţii operaţionale a paradigmei în domeniul educaţiei şi al curriculumului, a cărei coordonate constituie reperele de analiză ale orientărilor din domeniu. Rezultatele studiului teoretic al paradigmelor din domeniul curriculumului sunt aplicate în design-uri de cercetare calitativă asupra realităţilor educaţionale din domeniul curriculumului.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice obţinute se concretizează în studii, lucrări ştiinţifice, proiecte sociale şi un proiect de dezvoltare curriculară, finanţat prin Fondul Social European.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: