|
StatutTeza a fost susţinută pe 24 iunie 2005 în CSSşi aprobată de CNAA pe 22 septembrie 2005 Autoreferat– 0.47 Mb / în română |
Cercetarea realizată abordează problema elaborării fundamentelor teoretice şi metodologice ale educaţiei pentru familie din perspectiva pedagogiei postmoderniste de tip integrativ, orientată spre formarea deprinderilor de viaţă şi valorizarea sistemică şi sinergetică a copiilor, elevilor, studenţilor şi părinţilor privind cultura realizării rolurilor familiale prin prisma problematicii lumii contemporane.
În această bază, autorul sistematizează şi dezvoltă legităţile, particularităţile şi principiile educaţiei pentru familie, fundamentează sistemul educaţiei pentru familie, dezvăluind aspectul tri-unitar al demersului educativ, ce rezidă în formarea familistului prin familie în interiorul acesteia, prin instituţia de învăţămînt în cadrul formal-nonformal, prin reţeaua educativă de cunoaştere şi formare EF în cadrul informal al comunităţii.
Ca educaţia pentru familie să se conformeze exigenţelor epistemologiei moderne, concepţiei învăţămîntului formativ şi practicii educaţionale actuale s-a realizat: reconsiderarea eticofilosofică, socio-pedagogică şi istorico-antropologică a acesteia; s-au redefinit conceptele: familie, educaţie familială, şi definit conceptele educaţie pentru familie, cultură/ethos pedagogic familial, cultura toleranţei; au fost precizate şi completate variabilele adaptibilitatea şi coeziunea familiei, variabile ce denotă funcţionalitatea ei în corelaţie cu procesul vizat.
În cadrul investigaţiei s-a efectuat: analiza diferitelor tipuri de familii din Republica Moldova şi s-a elaborat clasificarea pedagogică a familiei. S-a fundamentat şi experimentat Sistemul EF, subcomponentele acestuia şi anume: Modelul pedagogic de EF în planul formal-nonformal-informal; Modelul sintetic operaţional de realizare a EF în contextul noilor educaţii; condiţiile de democratizare a relaţiilor familiale, principiile de umanizare şi democratizare a relaţiilor familiale; Modelul familiei ce posedă cultura toleranţei; Curriculumul EF de tip integrativ care abordează elevul, familia şi şcoala ca actor, agent şi partener educaţional; Modelul pedagogic interacţional al EF, metodologia şi tehnologia formării familistului, evaluării educaţiei pentru familie.
Valorile obţinute prin cercetarea şi modelarea teoretică a educaţiei pentru familie au fost implementate şi verificate în practica educaţională la nivelul tuturor treptelor de învăţămînt din Republica Moldova, inclusiv educaţia părinţilor, formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice, diriginţilor psihologilor şcolari. Procesul educaţiei pentru familie s-a dovedit a fi eficient dacă se realizează în baza corelării optime a culturii postfigurative cu cea cofigurativă şi prefigurativă, reactualizarea modelului familiei armonioase, a modelelor comportamentale axate pe valorile şi virtuţile moral-etice într-un consens cu noile educaţii.
În concluzie, abordarea sistemică de rol asigură implementarea conţinuturilor vizate în baza
demersurilor de tip infuzional, modular, disciplinar, opţional şi transdiciplinar. A fost
demonstrată pertinenţa fundamentelor teoretice şi metodologice ale educaţiei pentru familie ca
domeniu distinct al ştiinţei şi practicii educaţionale, care dezvoltă şi completează pedagogia
familiei cu o nouă direcţie – educaţia pentru familie.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: