Autor: |
Lavinia-Nicoleta Jipa |
Gradul: | doctor în pedagogie | Specialitatea: | 13.00.01 - Pedagogie generală |
Anul: | 2005 |
Conducător ştiinţific: |
Vladimir Guţu doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea de Stat din Moldova |
Instituţia: |
|
CSS: |
|
|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 30 iunie 2005 în CSS şi aprobată de CNAA pe 22 septembrie 2005
Autoreferat
– 0.33 Mb / în română
|
Cuvinte Cheie
autocunoaştere, autodirijare a învăţării, comunicare, consiliere şcolară, creativitate, curriculum, curriculum centrat pe competenţe, curriculum centrat pe rezultate, dezvoltare integrală, evaluare a curriculum-ului, modele de proiectare a curriculum-ului, proiectarea curriculum-ului, rezolvare a problemelor de grup
Adnotare
Prin proiectarea curriculum-ului de consiliere şcolară intenţionăm să schimbăm activitatea
tradiţională de dirigenţie cu practice determinate de nevoile de dezvoltare ale elevilor, asigurându-le
dezvoltarea competenţelor personale şi sociale. Promovăm un model alternativ de proiectare, în
baza principiilor formulate de către William Spady în 1994, modelul centrat pe rezultate. Acest
model implică un demers complex: 1. descrierea rezultatelor finale ale consilierii; 2. elaborarea
criteriilor de apreciere a rezultatelor; 3. consiliere elevilor pentru dezvoltarea competenţelor
preconizate; 4. evaluarea rezultatelor elevilor. Proiectarea curriculum-ului experimental a fost
aplicat în două variante: centrarea pe dezvooltarea de competenţe şi dezvoltarea integrală a
personalităţii. Diferenţa între cele două modele de proiectare constă în faptul că modelul centrat pe
competenţe urmăreşte dezvoltarea competenţelor subsumate unei competenţe esenţiale
(autocunoaşterea, autodirijarea învăţării, comunicarea, rezolvarea de probleme de grup,
creativitatea), iar modelul centrat pe dezvoltarea integrală acordă egală importanţă competenţelor,
orientându-se spre satisfacerea nevoilor personale, de formare a elevilor. Activitatea practica a
cercetării s-a realizat la Grupul Şcolar “George Călinescu”, Bucureşti şi a implicat 150 de elevi şi 6
diriginţi prin aplicarea de către diriginţi a programelor formative de consiliere. Evaluarea
curriculum-ului experimentat a constat în înregistrarea progreselor elevilor şi identificarea
aprecierilor favorabile asupra curriculum-ului.
Cuprins
CAPITOLUL I: Curriculum-ul de consiliere şcolară – fundamentări teoretice şi practici alternative
- 1.1 Dimensiuni ale consilierii şcolare
- 1.2. Abordări ale curriculum-ului de consiliere şcolară
CAPITOLUL II: Modele alternative de proiectare a curriculum-ului de consiliere şcolară
- 2.1. Caracteristici şi determinări ale proiectării curriculum-ului
- 2.2. Modele tradiţionale şi moderne de proiectare a curriculum-ului
- 2.3. Profesorul ca proiectant al curriculum-ului
CAPITOLUL III: Repere metodologice ale proiectării curriculum-ului de consiliere şcolară centrat pe rezultate
- 3.1. Demers de proiectare a noului curriculum de consiliere şcolară
- 3.1.1. Oportunitatea dezvoltării unui nou curriculum de consiliere şcolară
- 3.1.2. Etapa de pre-proiectare a curriculum-ului de consiliere şcolară centrat pe rezultate
- 3.1.3. Etapa de proiectare a curriculum-ului de consiliere şcolară centrat pe rezultate
- 3.2. Modularizarea curriculum-ului de consiliere şcolară
CAPITOLUL IV. Experimentarea noului curriculum de consiliere şcolară centrat pe rezultate
- 4.1. Metodologia experimentării curriculum-ului de consiliere şcolară centrat pe rezultate
- 4.2. Calendarul experimentării
- 4.3. Desfăşurarea activităţii de experimentare
- 4.3.1. Programe experimentale de consiliere şcolară
- 4.3.2. Rezultate ale evaluărilor iniţiale
- 4.3.3. Aplicarea programelor de consiliere
- 4.4. Evaluarea curriculum-ului experimental centrat pe rezultate
- 4.5. Concluzii ale experimentării curriculum-ului de consiliere şcolară centrat pe rezultate