Autor: |
Carolina Platon |
Gradul: | doctor habilitat în pedagogie | Specialitatea: | 13.00.01 - Pedagogie generală |
Anul: | 2005 |
Consultant ştiinţific: |
Vladimir Guţu doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea de Stat din Moldova |
Instituţia: |
|
CSS: |
|
|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 25 martie 2005 în CSS şi aprobată de CNAA pe 21 aprilie 2005
Autoreferat
– 0.24 Mb / în română
|
Cuvinte Cheie
evaluare, calitate, model, axă, cadru didactic, învăţămînt universitar, măsurare, gestiune, produs, procedură, proces, teleologie, structuralism, cibernetică, sistemism, docimologie, psihometrie, edumetrie, scop, obiect, destinatar, surse de informare, instrument, validare, dimensiune, principiu, criteriu, item, variabile contextuale, efecte de interacţiune, evaluare formativă, evaluare administrativă / sumativă, retroacţiune, reprezentare, cunoştinţe, abilităţi, atitudini, competenţă, eficienţă, strategie
Adnotare
Cercetarea este dedicată uneia dintre cele mai actuale şi complexe probleme ale psihopedagogiei
contemporane – evaluării în învăţămîntul universitar: stabilirii fundamentelor teoretice ale evaluării,
elaborării modelului de evaluare a cadrului didactic universitar.
Valoarea prezentei cercetări constă în fundamentarea unei concepţii originale a evaluării cadrului
didactic universitar, bazată pe o viziune sistemică extinsă asupra evaluării, tratată ca o modalitate
generală de măsurare, gestiune şi interpretare a actului evaluativ.
În cercetare sînt analizate abordările filozofice ale evaluării in învăţămînt (structuralistă,
cibernetică, sistemică), concepţiile pedagogice şi psihologice referitoare la modelele de evaluare
(docimologic, metric, teleologic), teoriile psihologice (ale acţiunii raţionale, ale disonanţei
cognitive, ale atitudinilor, ale reprezentărilor sociale) care au permis, în baza principiilor
sistematiuate (globalităţii, structurării, contextualităţii, valoric, sinergetic), să fundamentăm şi să
elaborăm modelul multidimensional de evaluare a cadrului didacic universitar, reflectat în
dimensiunile: structurală (scop, obiect, surse, mijloace, destinatari), contextuală (climatul
psihopedagogic, caracteristici, interacţiuni) şi valorică (produs, procedură, proces).
Un rezultat important al investigaţiei se referă la argumentarea bazelor metodologice ale
elaborării instrumentelor de evaluare; la determinarea algoritmului elaborării instrumentelor de
evaluare (determinarea funcţiilor, operaţionalizarea conceptului, elaborarea şi evaluarea
indicatorilor, determinarea proprietăţilor metrice); la definirea factorilor şi criteriilor de evaluare; la
elaborarea / adaptarea şi validarea instrumentelor de evaluare în dependenţă de scopurile evaluării
(formativ, administrativ), de sursele de evaluare (studenţi, experţi, cadru didactic), de obiectul
evaluării (competenţă, climat, dimensiuni subiective).
Pentru prima dată, în condiţiile învăţămîntului universitar din Republica Moldova, a fost
identificat standardul empiric al calităţii cadrului didactic, au fost stabilite variabilele contextuale cu
efecte evaluative distorsionale, au fost determinate dimensiunile subiective (reprezentări, atitudini)
şi interacţiunile lor cu actul evaluativ. Plus la aceasta, în cercetare au fost stabilite, în plan
individual şi instituţional, strategiile de implementare a modelului de evaluare a cadrului didactic
universitar.
Cuprins
CAPITOLUL I. Abordări conceptuale ale evaluării în învăţămînt (axa analitică)
- 1.1. Abordări ale evaluării ca “măsurare”
- 1.1.1. Modelul explicaţiei cauzale
- 1.1.2. Modelul docimologic în evaluare
- 1.1.3. Modelul metric în evaluare
- 1.2. Abordări ale evaluării ca “gestiune”
- 1.2.1. Modelul teleologic în evaluare
- 1.2.2. Modelul structuralist în evaluare
- 1.2.3. Modelul cibernetic în evaluare
- 1.2.4. Modelul sistemic în evaluare
- 1.3. Abordări ale evaluării ca “problematică a sensului”
- 1.3.1. O abordare extinsă a evaluării în învăţămînt
- 1.3.2. Dimensiunile subiective ale evaluării
CAPITOLUL II. Modelul teoretic al evaluării cadrului didactic universitar (axa modelare)
- 2.1. Dimensiunea structurală
- 2.2. Dimensiunea contextuală
- 2.3. Dimensiunea valorică
CAPITOLUL III. Metodologia evaluării cadrului didactic universitar (axa instrumentală)
- 3.1. Repere teoretice ale elaborării instrumentelor de evaluare
- 3.1.1. Algoritmul de elaborare a instrumentelor de evaluare
- 3.1.2. Problema expertizei în evaluare
- 3.2. Elaborarea, adaptarea şi validarea instrumentelor de evaluare
- 3.2.1. Proiectarea algoritmului de evaluare
- 3.2.2. Instrumente de evaluare adresate studenţilor
- 3.2.3. Instrumente de evaluare adresate experţilor
- 3.2.4. Instrumente de evaluare a dimensiunilor subiective şi de autoevaluare
CAPITOLUL IV. Demersul de evaluare a cadrului didactic universitar (axa experimentală)
- 4.1. Demersul de evaluare: nivel diagnostic
- 4.1.1. Diagnosticul calităţii
- 4.1.2. Diagnosticul variabilelor contextuale
- 4.1.3. Diagnosticul dimensiunilor subiective
- 4.2. Demersul de evaluare: nivel formativ
- 4.2.1. Formarea cadrelor didactice
- 4.2.2. Formarea studenţilor
CAPITOLUL V. Gestiunea procesului de evaluare şi supervizare a cadrului didactic universitar (axa implementare)
- 5.1. Strategii de gestionare a procesului de evaluare
- 5.1.1. Principii de gestionare a procesului de evaluare
- 5.1.2. Strategii de gestionare individuală
- 5.1.3. Strategii de gestionare instituţională
- 5.2. Strategii de gestionare a procesului de supervizare
- 5.2.1. Conceptul de supervizare
- 5.2.2. Strategii de supervizare