|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 30 noiembrie 2007 în CSS şi aprobată de CNAA pe 24 ianuarie 2008
Autoreferat
– 0.43 Mb / în română
Teza
CZU 37.013.77 (043.2)
1.39 Mb /
în română
202 pagini |
Cuvinte Cheie
formare profesională iniţială, orientare profesională, profesor de psihologie, modul psihologic, curriculum universitar, standard profesional, ştiinţe psihologice, competenţă profesională, cultură profesională, funcţii socio-profesionale, personalitate profesională
Adnotare
Lucrarea prezintă o analiză şi o sinteză teoretică şi practică pe care ar trebui să repereze un model de formare iniţială a profesorului de psihologie adecvat cerinţelor şi realităţilor educaţionale moderne. În disertaţie se demonstrează evoluţia procesului de formare a cadrelor didactice, se prezintă viziunile şi interpretările asupra standardului curricular bazat pe trei niveluri comportamentale: cunoaştere şi comprehensiune; aplicare; integrare, reperându-se pe datele experimentale.
În disertaţie este analizat şi descris succint procesul pregătirii profesorului de psihologie, evidenţiidu-se eficacitatea orientării profesionale. Sunt prezentate variabilele cognitive, afective şi motivaţionale în formarea profesională iniţială.
În procesul formării profesionale a profesorului de psihologie s-a remarcat componenta psihologică a culturii profesionale generale, care se bazează pe relaţiile pedagogice. Definirea şi întregirea conceptului de personalitate a profesorului de psihologie prevede:
- identificarea unui anumit tip de adaptare drept calitate operativă funcţională, modalitate de structurare a personalităţii;
- identificarea câmpului pedagogic de acţiune, spaţiul intercomunicării profesor-student;
- aprecierii personalităţii profesorului ca organizare a unui sistem dinamic, în termeni de organizare-integrare, a interrelaţiei dintre structura internă a persoanei şi structura externă a situaţiilor în care acţionează.
- Acestea din urmă au oferit posibilitatea de a analiza şi stabili sfera de manifestare a culturii profesionale generale.
În disertaţie sunt supuse analizei şi determinate competenţele profesionale (cognitivă, acţional-praxiologică, socio-afectivă, comportamentală) şi un şir de competenţe: comunicativă, gnosiologică, praxiologică, managerială, formare profesională continuă etc. Formarea competenţelor profesionale este posibilă în condiţiile anumitor tipuri de instruire. Ele au fost sintetizate în standardele de formare profesională, care au servit drept temei pentru elaborarea algoritmului psiho-pedagogic de formare profesională iniţială a profesorului de psihologie în contextul noilor realităţi educaţionale.
Cuprins
CAPITOLUL I. Fundamente teoretice şi experienţiale ale modelului formării profesionale iniţiale a profesorului de psihologie
- 1.1. Scurt istoric asupra evoluţiei formării cadrelor didactice
- 1.2. Personalitatea profesorului şcolar din perspectiva integrării în spaţiul învăţământului european
- 1.3. Paradigme ale formării profesionale a cadrelor didactice/profesorului de psihologie
CAPITOLUL II. Standardul formării generale a cadrelor didactice universitare, în contextul disciplinelor de studii
- 2.1. Formarea competenţelor profesionale ale cadrelor didactice – obiectiv ”ţintă” al curriculumului universitar
- 2.2. Excurs metodologic privind dezvoltarea competenţei de comunicare la studenţii psihologi
- 2.3. Modelul pedagogic de formare a competenţei profesionale a studenţilor psihologi
- 2.4. Tendinţe metodologice ale curriculumului în cadrul cercetărilor şi experienţei pedagogice
CAPITOLUL III. Formarea competenţelor profesionale ale studenţilor psihologi
- 3.1.Valori aşteptate de studenţii psihologi în formarea lor profesională
- 3.2. Modelul de formare profesională iniţială a studenţilor psihologi.
- 3.3.Valori profesionale achiziţionate de studenţii psihologi în cadrul experimentului de formare