|
StatutTeza a fost susţinută pe 28 octombrie 2010 în CSSşi aprobată de CNAA pe 24 februarie 2011 Autoreferat![]() |
Lucrarea este constituită din introducere, patru capitole, concluzii generale şi recomandări, 38 anexe, 148 pagini de text de bază, 10 figuri şi 30 tabele. Ideile esenţiale ale cercetării au fost expuse în 6 publicaţii ştiinţifice.
Cercetarea s-a realizat în domeniul educaţiei ecologice şi abordează problema formării la liceeni a conştiinţei ecologice (CE) moderne, răspunzând astfel unor imperative pedagogice teoretice şi practice de conceptualizare a domeniului şi de elaborare a unor instrumente de cunoaştere şi formare/dezvoltare a CE.
Stabilirea reperelor teoretice pentru integralizarea formării CE la liceeni în abordare filosofică, psihologică şi pedagogică - caracteristicile conştiinţei/CE; factorii-principii de formare/valorizare a CE; principiile şi legile naturii; idei, concepte, principii, paradigme şi modele, teorii educaţionale/ale educaţiei ecologice; este examinată interdisciplinaritatea ca şi principiu gnoseologic general şi ca unitate a cunoaşterii umane în formarea la liceeni a atitudinii faţă de natură, au constituit scopul şi obiectivele cercetării date.
A
vansarea pentru prima dată în ştiinţele educaţiei, a ideii de integralizare a formării CE la elevi prin sintetizarea-integralizarea acţiunii de formare educativă la nivelul epistemologic, teleologic, conţinutal şi metodologic al disciplinelor şcolare Geografie, Biologie, Chimie şi Limba şi literatura română; promovarea ideii de identificare a CE ca atitudine ecologică şi cercetarea CE prin manifestările concrete ale atitudinii; elaborarea şi validarea prin experiment a Modelului avansat reprezintă noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetării.
Semnificaţia teoretică a investigaţiei este dată de determinarea reperelor teoretice pentru integralizarea CE a liceenilor; precizarea conceptului de CE şi structurarea caracteristicilor CE, inclusiv cu referire la liceeni, iar valoarea aplicativă a lucrării este dată de inventarierea potenţialului de educaţie ecologică al curricula şi manualelor de geografie, chimie, biologie şi limba şi literatura română; stabilirea unui sistem de cunoştinţe, capacităţi, atitudini/comportamente aferente educaţiei ecologice a liceenilor; formularea recomandărilor practice cu privire la dezvoltarea curricula şi manualelor şcolare sub aspectul integralizării valorilor educaţiei ecologice, inclusiv la nivel de obiective şi finalităţi, conţinuturi şi metodologii. Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a făcut la liceu şi la cursurile de perfecţionare a cadrelor didactice, prin comunicări la foruri ştiinţifice şi prin publicaţii.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: