Comisia de atestare
Comisia de acreditare
Comisiile de experţi
Dispoziţii, instrucţiuni
Acte normative
Nomenclator
Instituţii
Consilii
Seminare
Teze
Conducători de doctorat
Deţinători de grad
Doctoranzi
Postdoctoranzi
CNAA logo

 română | русский | english

CNAA / Teze / 2021 / mai /

Formarea atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare


Autor: Oboroceanu Viorica
Gradul:doctor în pedagogie
Specialitatea: 13.00.01 - Pedagogie generală
Anul:2021
Conducător ştiinţific: Silvia Golubiţchi
doctor, conferenţiar universitar
Instituţia: Universitatea de Stat din Tiraspol

Statut

Teza a fost susţinută pe 12 mai 2021 în CSS
şi aprobată de CNAA pe 30 iulie 2021

Autoreferat

Adobe PDF document0.73 Mb / în română
Adobe PDF document0.63 Mb / în engleză

Teza

CZU

Adobe PDF document 4.50 Mb / în română
239 pagini


Cuvinte Cheie

interpretare, atitudini interpretative, tipuri de atitudini, educație literarartistică, auto-consistență a elevului, text literar, strategii de formare, lectura interpretativă, proces triunitar, profil personalizat al interpretării

Adnotare

Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, 136 pagini de text de bază, bibliografie din 250 de titluri, 42 anexe, 19 figuri și 42 tabele. Publicații la tema tezei: rezultatele obținute sunt publicate în 22 de lucrări științifice.

Scopul cercetării constă în elaborarea unei viziuni de formare a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin textul literar, în baza strategiilor de formare a auto-consistenței elevilor prin lectură. Obiectivele cercetării: determinarea reperelor teoretice ale formării atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin opere literare în contextul educației literar-artistice; dezvăluirea specificului conceptului de atitudine interpretativă și evidențierea caracteristicilor acestuia; identificarea principiilor, factorilor, criteriilor și condițiilor pedagogice ale formării la elevi a atitudinilor de interpretare a operei literare; diagnosticarea preexperimentală a nivelului de dezvoltare literară a elevilor din perspectiva atitudinilor interpretative ale acestora; elaborarea și validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare; interpretarea rezultatelor cercetării.

Noutatea și originalitatea științifică ale cercetării rezidă în: determinarea reperelor teoretice privind formarea atitudinilor și a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare în procesul valorificării textelor literare și consemnarea Bazei propensive a atitudinilor interpretative; modelarea Strategiei de formare a atitudinilor interpretative, bazată pe profilul personalizat al lecturii și interpretării textului și pe nevoia de auto-consistență a elevului prin lectură; elaborarea Modelului pedagogic de formare a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare și demonstrarea valabilității funcționale a acestuia.

Rezultatele obținutecare au contribuit la soluționarea problemei științifice importante rezidă în conceptualizarea Modelului pedagogic de formare a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare, fapt care a contribuit la formarea atitudinilor interpretative ale elevilor în vederea răspunderii nevoii de auto-consistență a elevilor prin lectură.

Semnificația teoretică a cercetării este susținută de precizarea principiilor și a factorilor determinativi ai formării atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare; argumentarea științifică a relevanței și a necesității formării atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare din perspectiva educației literar-artistice; semnificarea noțiunii de auto-consistență a elevilor prin lectură, a profilului personalizat de lectură și interpretare a textului.

Valoarea aplicativă a cercetării este reprezentată de elucidarea experiențelor praxiologice ale formării atitudinilor, în general, și a atitudinilor interpretative, în special, ale elevilor din clasele primare prin textele literare, experiențe care pot fi valorificate și la nivelul claselor gimnaziale sau prin alte tipuri de texte (nonliterare). Rezultatele experimentale și concluziile cercetării pot fi utilizate în reconsiderarea ideilor și concepțiilor existente cu privire la formarea atitudinilor interpretative ale elevilor în procesul educației literar-artistice.

Implementarea rezultatelor științifice. Cercetarea aplicativă s-a desfășurat în Liceul Teoretic „Miguel de Cervantes Saavedra”, mun. Chișinău, în anul școlar 2018 – 2019, constituit din 18 subiecți – învățători și 106 subiecți - elevi (4 clase), în evidențierea caracteristicilor atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare.

Cuprins


1. REPERE TEORETICE ALE ATITUDINILOR INTERPRETATIVE CA DIMENSIUNE A EDUCAȚIEI LITERAR-ARTISTICE
  • 1.1. Activitatea de lectură ca proces triunitar
  • 1.2. Constante și variabile ale conceptului de atitudine
  • 1.3. Valențele atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare din perspectiva educației literar-artistice
  • 1.4. Concluzii la capitolul 1

2. VECTORI DE ACȚIUNE METODOLOGICĂ ÎN FORMAREA ATITUDINILOR INTERPRETATIVE ALE ELEVILOR DIN CLASELE PRIMARE
  • 2.1. Relevanța cadrului curricular în educația literar-artistică a elevilor din clasele primare
  • 2.2. Configurații metodologice în formarea atitudinilor elevilor din clasele primare prin textul literar
  • 2.3. Modelul pedagogic de formare a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare
  • 2.4. Concluzii la capitolul 2

3. DIMENSIUNEA EXPERIMENTALĂ DE FORMARE A ATITUDINILOR INTERPRETATIVE ALE ELEVILOR DIN CLASELE PRIMARE PRIN TEXTE LITERARE
  • 3.1. Particularitățile educației literar-artistice în planul formării atitudinilor interpretative ale elevilor din clasa a IV-a
  • 3.2. Demersul de formare a atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare
  • 3.3. Argumente experimentale privind rezultatele în formarea atitudinilor interpretative ale elevilor din clasele primare prin texte literare
  • 3.4. Concluzii la capitolul 3

BIBLIOGRAFIE
ANEXE
DECLARAȚIA PRIVIND RESPONSABILITATEA ASUMATĂ
CURRICULUM VITAE