|
StatutTeza a fost susţinută pe 7 septembrie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 15 noiembrie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU
|
Scopul investigaţiei: elaborarea reperelor teoretice și metodologice ale formării culturii evaluării pedagogice.
Obiectivele cercetării: determinarea reperelor teoretice ale evaluării școlare în evoluția paradigmei docimologice; elucidarea factorilor generatori de erori a fenomenelor evaluării subiective și a implicaţiilor psihopedagogice ale erorilor evaluării asupra performanțelor școlare; poziționarea conceptuală asupra evaluării obiective în cadrul Modelului teoretic al culturii evaluării pedagogice (MTCEP) elaborat în baza principiilor evaluării obiective, a criteriilor și a indicatorilor culturii evaluării pedagogice reflectați în valori specifice CEP; diagnosticarea pedagogică a obiectivității profesorilor în evaluare; elaborarea şi validarea experimentală a Demersului strategic de formare a culturii evaluării pedagogice pentru prevenirea evaluării subiective (DSFCEP) în perspectiva asigurării eficienței profesionale a cadrelor didactice.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a investigaţiei este obiectivată în poziționarea conceptuală asupra evaluării obiective în Modelul teoretic al culturii evaluării pedagogice (MTCEP); elaborarea principiilor evaluării obiective, a criteriilor și a indicatorilor culturii evaluării pedagogice reflectați în valori specifice culturii evaluării pedagogice; descrierea și argumentarea importanței valorilor culturii evaluării pedagogice ce asigură dezvoltarea competenței evaluative a cadrelor didactice.
Problema ştiinţifică soluţionată în cercetare constituie: stabilirea reperelor teoretice ale evaluării educaționale în evoluția paradigmei docimologice; poziționarea conceptuală asupra evaluării obiective în cadrul MTCEP; elaborarea principiilor și criteriilor și evaluării obiective, a indicatorilor CEP și a valorilor specifice CEP; prevenirea/excluderea erorilor în evaluarea pedagogică prin DSFCEP pentru prevenirea evaluării subiective în perspectiva asigurării eficienței profesionale a cadrelor didactice.
Semnificaţia teoretică a cercetării este justificată de: determinarea fundamentelor teoretice ale evaluării educaționale în evoluția paradigmei docimologice prin abordarea integrată a predării-învățării-evaluării școlare; elucidarea factorilor generatori de erori în evaluare, a fenomenelor evaluării subiective și a impactului erorilor evaluării asupra eficienței profesionale a cadrelor didactice; crearea noilor cunoștințe științifice în domeniul Teoriа evaluării pedagogice.
Valoarea aplicativă a rezultatelor cercetării constă în: stabilirea gradului de obiectivitate a profesorilor școlari pentru prevenirea erorilor în evaluare; utilizarea criteriilor și indicatorilor CEP în evaluarea/autoaprecierea profesională a cadrelor didactice; elaborarea, implementarea şi validarea experimentală a DSFCEP pentru prevenirea evaluării subiective ce asigură realizarea optimă a funcțiilor evaluării; descrierea reprezentărilor profesorilor despre CEP și formularea sugestiilor metodogice privind excluderea erorilor în evaluare prin integrarea valorilor CEP în conduita profesională a cadrelor didactice contemporane; interpretarea rezultatelor experimentale obținute din aplicarea DSFCEP.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată prin expunerea rezultatelor teoretice și praxiologice ale cercetării la conferinţe naţionale şi internaţionale și experimentarea acestora în instituţiile de învăţământ din România şi Republica Moldova în anii 2009 - 2015.
2. POZIȚIONĂRI CONCEPTUALE ASUPRA CULTURII EVALUĂRII PEDAGOGICE
3. CADRUL EXPERIMENTAL AL FORMĂRII CULTURII EVALUĂRII PEDAGOGICE
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: