|
StatutTeza a fost susţinută pe 9 iunie 2011 în CSSşi aprobată de CNAA pe 8 iulie 2011 Autoreferat– 1.27 Mb / în română |
Structura tezei: introducere, 6 capitole ce includ 22 paragrafe, 74 tabele şi 37 fi guri, concluzii generale şi recomandări, 352 surse bibliografi ce, 267 pagini text de bază, 15 anexe. Publicaţii la tema tezei: 25 lucrări ştiinţifi ce (1 monografi e, 8 articole în reviste de profi l, 7 comunicări la conferinţe internaţionale, 9 lucrări metodico-didactice).
Domeniul de studiu reprezintă Pedagogia generală, Pedagogia învăţămîntului superior – formarea cadrelor didactice în planul culturii emoţionale.
Scopul cercetăriiconstă în determinarea fundamentelor epistemice ale culturii emoţionale şi elaborarea metodologiei dezvoltării emoţionale a cadrelor didactice. Obiectivele cercetării: examinarea evoluţiei paradigmei culturii emoţionale; identifi carea reperelor teoretice şi metodologice ale dezvoltării culturii emoţionale; reconceptualizarea CECD; determinarea direcţiilor, principiilor, legităţilor şi mecanismelor dezvoltării culturii emoţionale a profesorului; elaborarea şi validarea instrumentelor de cercetare a CECD; diagnosticarea nivelului de cultură emoţională a cadrelor didactice; determinarea particularităţilor dezvoltării CECD şi a variabilelor contextuale; evaluarea unor acte normative şi reglatorii ale învăţămîntului din perspectiva promovării valorilor culturii emoţionale; modernizarea curriculumului de formare a cadrelor didactice prin implementarea Programului dezvoltării culturii emoţionale; realizarea demersului experimental formativ, validarea şi interpretarea rezultatelor cercetării.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constă în lansarea unei direcţii noi de cercetare – Pedagogia culturii emoţionale, prin fundamentarea teoriei culturii emoţionale bazate pe modelul structural-funcţional reconceptualizat al CECD, pe indicatorii, criteriile şi valorile CECD stabilite, pe metodologia specifi că de cercetare elaborată, pe direcţiile şi mecanismele dezvoltării culturii emoţionale, fundamentînd o viziune distinctă asupra formării profesionale a cadrelor didactice. Renovarea concepţiei privind formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice din perspectiva valorizării afective optime în vederea educaţiei pentru dezvoltare emoţională şi sănătate mentală constituie problema ştiinţifi că soluţionată în cercetare.
Semnificaţia teoretică a cercetării este argumentată de: fundamentarea teoriei şi metodologiei dezvoltării culturii emoţionale prin sintetizarea tendinţelor generale ale formării cadrelor didactice, prin actualizarea conceptelor esenţiale şi contribuţia ştiinţifi că la defi nirea culturii emoţionale a cadrelor didactice, a competenţelor emoţionale şi prin reconstrucţia curriculară pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din perspectiva dezvoltării afective.
Valoarea praxiologică a cercetării constă în: validarea instrumentelor de cercetare a CECD; diagnosticarea nivelului de cultură emoţională a cadrelor didactice; inovarea practicilor de formare profesională iniţială şi continuă a cadrelor didactice prin facilitarea dezvoltării competenţelor emoţionale cu valoare de competenţe profesionale, proiectarea oportunităţilor formării profesionale prin implementarea Programului dezvoltării culturii emoţionale (studenţii pedagogi, masteranzii, profesorii şcolari şi cadrele didactice universitare).
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat la conferinţe, simpozioane, semi- narii
ştiinţifi ce internaţionale şi naţionale; au fost experimentate în instituţii de învăţămînt preuniversitar,
universitar şi în organizaţii nonguvernamentale din R. Moldova în anii 2002–2010.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: