|
StatutTeza a fost susţinută pe 17 decembrie 2015 în CSSşi aprobată de CNAA pe 25 februarie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 37.041:378.0+796.0:005.4
|
Structura tezei: introducere; 3 capitole; concluzii generale și recomandări; bibliografie – 191 titluri; 7 anexe; 118 pagini text de bază; 59 figuri; 19 tabele. Rezultatele sunt publicate în 22 lucrări științifice.
Scopul lucrării îl constituie eficientizarea pregătirii specialiștilor de educaţie fizică şi sport, centrată pe autoeducaţie în vederea asimilării de cunoştinţe, formării de capacităţi şi atitudini intelectuale prin metodologia abordată (insight), formării unor priceperi, deprinderi, obişnuinţe de studiu indispensabile continuării efortului de perfecţionare şi autoperfecţionare permanentă.
Obiectivele lucrării: 1. Studierea teoriei şi practicii actuale cu privire la rolul autoeducației în pregătirea specialistului de educaţie fizică şi sport. 2. Stabilirea și elaborarea conţinutului curricular al cursului „Cultura comunicării şi limbajul sportiv”, al îndrumarului și dicționarului sportiv. 3. Elaborarea modelului teoretic al autoeducaţiei specialistului de educație fizicăși sport. 4. Verificarea experimentală a utilizării insightingului, în cadrul procesului de autoeducaţie a specialiştilor din domeniu.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: Cercetarea noastră contribuie la îmbunătățirea calității suportului metodologic de învățare a specialistului de educație fizică și sport prin autoeducație. Concret au fost elaborate şi implementate în procesul instructiv – educativ de la facutățile de profil: conţinutul optimizat al cursului „Cultura comunicării şi limbajul sportiv”, modelul teoretic al autoeducaţiei specialistului de educație fizică și sport, metoda insightingului ca strategie euristică de rezolvare a problemelor, îndrumarul „Autoeducarea – factor esenţial de asigurare a calităţii în învăţământul superior de educaţie fizică şi sport” și dicționarul sportiv.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată în domeniul cercetat rezidă în stabilirea rolului autoeducației privind pregătirea specialistului de educație fizică și sport. Totodată, modelul de autoeducaţie al studentului ne-a permis selectarea, organizarea, fundamentarea teoretică şi experimentală a conţinuturilor curriculare (flexibile, permeabile, dinamice şi generatoare de strategii personalizate de autoinstruire) a cursului „Cultura comunicării şi limbajul sportiv”, al îndrumarului şi dicționarului sportiv, fapt ce a condus la eficientizarea pregătirii specialistului de educaţie fizică şi sport prin insight.
Semnificaţia teoretică constă în analiza, structurarea și sistematizarea informațiilor de ordin teoretic din literatura de specialitate; stabilirea rolului autoeducaţiei în pregătirea specialistului din domeniu, al necesității perfecţionării curriculare a cursului „Cultura comunicării şi limbajul sportiv” în corespundere cu oportunităţile oferite absolvenţilor de către piaţa muncii. De asemenea, din argumentarea teoretică și experimentală, a utilizării metodologiei de rezolvare a problemelor prin insight s-a stabilit importanța aplicării strategiilor euristice în procesul de învățare al specialiștilor de educație fizică și sport.
Valoarea aplicativă a cercetării o reprezintă posibilităţile de aplicare a autoeducaţiei în procesul instructiv - educativ, a modelului teoretic elaborat, a metodei moderne de soluţionare a problemelor didactice, precum insight-ul și care devine simultan activitate de predare-învăţare-evaluare, cu resurse formative superioare perfectibile permanent în sens strategic şi operaţional în cadrul cursului „Cultura comunicării şi limbajul sportiv”.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Rezultatele cercetării noastre au fost aprobate și
prezentate în cadrul sesiunilor de comunicări științifice susținute la Chișinău, Galați şi în reviste de
specialitate, şi anume: Teoria şi arta educaţiei fizice în şcoală, Chişinău; Ştiinţa culturii fizice,
Chişinău; Probleme actuale privind perfecţionarea sistemului de învăţământ în domeniul culturii
fizice: Conferinţa ştiinţifică internaţională consacrată Zilei Mondiale a Calităţii, Chişinău, USEFS,
2014; Sports, education, culture – interdisciplinary approaches in scientific research: International
scientific conference, Galați, „Dunarea de Jos” University of Galați, 2015.
În examinare [11] :
Arhiva tezelor: