|
StatutTeza a fost susţinută pe 12 mai 2017 în CSSşi aprobată de CNAA pe 31 mai 2017 Autoreferat![]() TezaCZU 373.2.015(043.2)
|
Scopul cercetării rezidă în stabilirea fundamentelor etnopedagogice şi elaborarea Modelului pedagogic de formare a orientărilor axiologice la preşcolari din perspectiva etnopedagogiei familiei.
Obiectivele cercetării: reconsiderarea semnificaţiei conceptului de identitate etnică şi mediu etnic ca valori ale etnopedagogiei familiei; stabilirea fundamentelor epistemologice ale etnopedagogiei familiei din perspectiva etnovalorică; elaborarea Modelului pedagogic de formare a orientărilor axiologice la preşcolari din perspectiva etnopedagogiei familiei; elaborarea şi validarea experimentală a curriculumului Etnopedagogia familiei ca model de educaţie permanentă.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetării constă în: stabilirea fundamentelor epistemologice ale etnopedagogiei familiei din perspectiva etnovalorică; consemnarea perspectivelor de abordare a etnopedagogiei familiei ca o prioritate naţională; valorificarea culturii populare în formarea orientărilor axiologice la preşcolari şi descrierea valorilor culturii naţionale. Problema ştiinţifică soluţionată în cercetare constituie formarea orientărilor axiologice la preşcolari din perspectiva etnopedagogiei familiei prin elaborarea teoretică şi validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a orientărilor axiologice la preşcolari din perspectiva etnopedagogiei familiei; elaborarea şi validarea experimentală a curriculumului Etnopedagogia familiei ca model de educaţie permanentă pentru educaţia preşcolară în vederea promovării culturii populare în spirit etnovaloric.
Semnificaţia teoretică a cercetării rezidă în: stabilirea fundamentelor etnopedagogice ale educaţiei copiilor în familie, actualizarea conceptelor specifice cercetării: identitate etnică, etnocultură, stereotipuri etnice, cultură populară, mediu etnic, familie, educaţie familială, educaţie populară, etnopedagogie, educaţie permanentă, modele ale educaţiei, factori etnopedagogici; descrierea fundamentelor etnopedagogice ale educaţiei copiilor în familie prin valorile culturii populare, elaborarea Modelului pedagogic de formare a orientărilor axiologice la preşcolari din perspectiva etnopedagogiei familiei; elaborarea curriculumului Etnopedagogia familiei ca model de educaţie permanentă.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în: reconsiderarea posibilităţilor de optimizare a educaţiei în familie din perspectivă etnică, implementarea şi validarea experimentală a curriculumului Etnopedagogia familiei ca model de educaţie permanentă pentru educaţia preşcolară; formarea la educatori şi părinţi a reprezentărilor privind oportunităţile largi şi pe termen lung ale educaţiei populare a preşcolarilor prin valorile culturii populare; elaborarea şi validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a orientărilor axiologice la preşcolari din perspectiva etnopedagogiei familiei.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată prin mediatizarea elaborărilor teoretice prin
publicaţii/comunicări ştiinţifice şi validarea Modelului pedagogic de formare a orientărilor axiologice la preşcolari
din perspectiva etnopedagogiei familiei în cadrul grădiniţelor din comunele Donici şi Peresecina, raionul Orhei,
Măgdăceşti şi Maşcăuţi, raionul Criuleni în anul 2014.
1. PROBLEMA IDENTITĂŢII ETNICE – PREMISĂ DE FORMARE A ORIENTĂRILOR AXIOLOGICE LA PREŞCOLARI DIN PERSPECTIVA ETNOPEDAGOGIEI FAMILIEI
2. PEDAGOGIA POPULARĂ – NUCLEU AL ORIENTĂRILOR AXIOLOGICE LA PREŞCOLARII MARI DIN PERSPECTIVA ETNOPEDAGOGIEI FAMILIEI
3. INVESTIGAŢII EXPERIMENTALE DE FORMARE A ORIENTĂRILOR AXIOLOGICE LA PREŞCOLARII MARI DIN PERSPECTIVA ETNOPEDAGOGIEI FAMILIEI
CONCLUZII GENERALE ŞI RECOMANDĂRI
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: