|
StatutTeza a fost susţinută pe 11 octombrie 2019 în CSSşi aprobată de CNAA pe 6 decembrie 2019 Autoreferat![]() TezaCZU 378.1.091(043.3)
|
Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie (155 surse) și 15 anexe, 125 pagini de text de bază, 25 figuri, 20 tabele.
Publicaţii la tema tezei: rezultatele cercetării sunt publicate în 12 lucrări știinţifice: 3- articole în reviste ştiinţifice în reviste din Registrul Naţional al revistelor de profil, 7- articole în lucrările conferinţelor ştiinţifice naţionale și 2- articole în lucrările conferinţelor ştiinţifice internaţionale. Cuvintele-cheie: competență, învățare, activitate de învățare, management, self-management, competența de self-management.
Domeniul de studiu: 5. Științe sociale și economice. 53 Științe ale educației Scopul cercetării vizează fundamentarea teoretică, elaborarea şi validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a competenţei de self-management (MPCSM) a activităţii de învăţare la studenți. Obiectivele cercetării: reliefarea contribuțiilor științifice valorice de interpretare a fenomenelor: competență și învățare; fundamentarea epistemologică și elaborarea conceptului ,,competenţa de selfmanagement a activităţii de învăţare la studenţi”; stabilirea bazelor metodologice ale formării competenţei de self-management a activităţii de învăţare la studenți; constatarea contextelor de formare și a nivelului inițial al deținerii de către studenți a achizițiilor pentru competența de self-management a activității de învățare; elaborarea și validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a competenţei de selfmanagement a activităţii de învăţare la studenţi interpretarea rezultatelor experimentale, deducerea concluziilor și elaborarea recomandărilor practice.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a cercetării constă în argumentarea științifică a conceptului competenţă de self-management a activităţii de învăţare la studenţi; elaborarea conținutului structural al CSM a activității de învățare la studenți; elaborarea indicatorilor de performanță privind nivelul deținerii competenței de self-management a activității de învățare la studenți; demonstrarea valențelor variilor contexte de formare a competenței de self-management a activității de învățare la studenți transpuse întrun model special elaborat și argumentat pedagogic.
Problema științifică importantă soluționată în domeniul respectiv constă în determinarea fundamentelor teoretice și a celor metodologice ale formării competenţei de self-management ale activităţii de învăţare la studenţi prin integralizarea teoriilor pedagogice și a celor psihologice și elaborarea Modelului pedagogic de formare a competenţei de self-management a activităţii de învăţare la studenţi, fapt ce a contribuit la eficientizarea pregătirii profesionale a pedagogilor și la dezvoltarea conținutului teoriei generale a educației.
Semnificaţia teoretică a cercetării rezidă în argumentarea teoretică a conceptului de competență de self-management a activităţii de învăţare la studenţi;fundamentarea și elaborarea Modelului pedagogic de formare a competenţei de self-management a activităţii de învăţare la studenţi; determinarea sistemului de principii (al priorităţii construcţiei ,,cunoașterii”; al autonomiei şi individualizării/personalizării; al învăţării contextuale; al învăţării prin colaborare; al priorităţii evaluării formative), implicit a condițiilor de formare a CSM a activităţii de învăţare la formabilii din mediul academic.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în validarea experimentală a instrumentelor (Chestionarul și Fișa de observare) axate pe evaluarea achizițiilor pentru competența de self-management a activității de învățare la studenți; validarea Modelului pedagogic de formare a competenţei de selfmanagement (MPCSM) a activităţii de învăţare la studenţii din mediul academic (ciclul I); actualizarea curriculumului universitar la cursul ,,Teoria și metodologia dezvoltării vorbirii”; elaborarea recomandărilor pentru cadrele didactice implicate în formarea competențelor profesionale.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat în baza experimentului pedagogic pe un eșantion de 104 studenți ciclul I (studii superioare de licență), facultatea Pedagogie, Geografie, Biologie și Chimie din cadrul Universității de Stat din Tiraspol, precum și prin intermediul publicațiilor și comunicărilor științifice.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: