|
StatutTeza a fost susţinută pe 7 octombrie 2020 în CSSşi aprobată de CNAA pe 23 decembrie 2020 Autoreferat![]() TezaCZU 373.2.016 (043.3)
|
Structura tezei: Teza este constituită din introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografie din 195 de surse, 11 anexe,142 pagini de text de bază, 22 figuri, 23 tabele.
Rezultatele obținute în această cercetare sunt publicate în 20 de lucrări științifice.
Scopul cercetării a vizat determinarea fundamentelor teoretice şi praxiologice pentru ÎLSET, concretizate în Modelul pedagogic de învăţare a unei limbi străine în educaţia timpurie, Concepția ÎLSET, Curriculumul opţional la limba străină pentru IET (la vârsta de 6-7 ani) Standardele de performanță ale ÎLSET, și validarea experimentală a acestora la nivelul practicii educaţionale.
Obiectivele cercetării: examinarea politicilor şi practicilor educaţionale naţionale şi internaţionale privind învăţarea limbilor străine la treapta educaţiei timpurii; analiza abordărilor teoretice şi metodologice privind ÎLSET, evidențierea aspectelor psihopedagogice privind vârsta optimă de învăţare a limbilor străine; determinarea fundamentelor teoretice şi praxiologice privind ÎLSET, cu stabilirea condiţiilor pedagogice necesare acestui scop; elaborarea Modelului ÎLSET, a Concepţiei ÎLSET, a Curriculumului opțional la limba străină pentru IET şi a instrumentelor pedagogice necesare pentru implementarea curriculară a ÎLSET; validarea prin experimentul pedagogic a Curriculumului opțional la limba străină pentru IET şi a instrumentelor aferente elaborate; analiza și interpretarea datelor obţinute din experimentul pedagogic, formularea concluziilor generale și a recomandărilor practice privind ÎLSET.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a rezultatelor cercetării sunt obiectivate de următoarele valori ale cercetării: determinarea reperelor teoretice și praxiologice ale învăţării unei limbi străine de către copiii de 6-7 ani; examinarea aspectelor psihopedagogice privind vârsta optimă de învăţare a limbilor străine; stabilirea condiţiilor educaţionale necesare pentru învăţarea unei limbi străine la vârsta de 6-7 ani; elaborarea Modelului pedagogic, a Concepţiei privind ÎLSET și a metodologiei ÎLSET; elaborarea standardelor și a indicatorilor de performanță a ÎLSET; a Curriculumului ca instrument de implementare a învățării unei limbi străine în educaţia timpurie; valorificarea experimentală a strategiilor didactice de învăţare a limbilor străine în educaţia timpurie.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată în cercetare constă în determinarea fundamentelor pedagogice privind proiectarea și realizarea ÎLSET concretizate în Modelul pedagogic de învăţare a unei limbi străine în educaţia timpurie, Concepția ÎLSET, Curriculumul opţional la limba străină pentru instituţiile de educaţie timpurie (la vârsta de 6-7 ani) și demonstrată de funcţionalitatea metodologiei de implementare a acestora.
Semnificația teoretică a cercetării constă în: examinarea politicilor şi practicilor educaţionale naţionale şi internaţionale privind învăţarea limbilor străine în educaţia timpurie; determinarea aspectelor psihopedagogice privind vârsta optimă de învăţare a limbilor străine; elaborarea fundamentelor teoretice și praxiologice privind învățarea unei limbi străine în educația timpurie; argumentarea necesității învățării unei limbi străine începând cu vârsta preşcolară în învăţământul din Republica Moldova; stabilirea condițiilor necesare pentru învățarea unei limbi străine în educația timpurie; elaborarea Concepţiei privind ÎLSET, Modelului pedagogic ÎLSET; dezvoltarea curriculumului naţional prin elaborarea unui COLSET Valoarea aplicativă a cercetării rezidă în elaborarea şi validarea Modelului ÎLSET; Curriculumului opțional de învățare a limbilor străine valorificat în treapta preşcolară, a Programului privind învățarea limbii franceze pentru copiii de 6-7 ani; aplicarea unui Sistem de activităţi de ÎLS pentru copiii de 6-7 ani; elaborarea unor sugestii pentru conceptorii de curriculum privind debutul învăţării unei LS la etapa educaţiei timpurii; recomandările practice de valorificare a rezultatelor investigaționale în formarea inițială a cadrelor didactice din educația timpurie.
Implementarea rezultatelor cercetării. Rezultatele cercetării au fost reflectate prin intermediul conferințelor naționale și internaționale, precum și prin proiecte instituționale realizate în cadrul Institutului de Științe ale Educației, și în cadrul activităților de formare la ITP „Andrieş” din Oniţcani, Criuleni și IET nr. 130 din Chișinău
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: