|
StatutTeza a fost susţinută pe 12 iunie 2015 în CSSşi aprobată de CNAA pe 7 iulie 2015 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 37.091:94(=512.161) (043.3)
|
Structura tezei include adnotarea în limbile română, rusă şi engleză, introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, 151 pagini text de bază, 5 tabele, 3 figuri, bibliografia include 220 titluri şi 4 anexe.
Publicaţiile la tema tezei: 14 lucrări ştiinţifice publicate în reviste de specialitate şi în culegerile materialelor conferinţelor naţionale şi internaţionale.
Domeniul cercetării: istoria popoarelor turcice, pedagogia generală, specialitatea pedagogiei istorică.
Scopul cercetării constă în stabilirea tendinţelor dezvoltării şi determinarea bazelor teoretico-aplicative de studiere a istoriei popoarelor turcice în sistemul instruirii istorice din Turcia şi Kârgâzstan.
Obiectivele cercetării: stabilirea particularităţilor apariţiei şi acumulării cunoştinţelor în domeniul istoriei popoarelor turcice; analiza şi studiul istoriei popoarelor turcice în corelaţie cu deter-minarea bazelor teoretice şi cu etapele dezvoltării sistemu¬lui instrui¬rii istorice în şcolile din Turcia şi Kârgâzstan; examinarea şi descrierea sistemului ştiinţifico-pedagogic de studiere a istoriei popoarelor turcice în şcolile Turciei la etapa con¬temporană; determinarea posibilităţilor de aplicare în şcolile din Kârgâzstan a experienţei de studiere a istoriei popoarelor turcice în şcolile din Turcia; elaborarea principiilor şi recomandărilor ştiinţifico-practice privind studierea istoriei popoarelor turcice pentru şcolile din Kârgâzstan şi Turcia.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică se reflectă în următoarele poziţii:
Semnificaţia teoretică a cercetării este susţinută de: evidenţierea şi precizarea surselor apariţiei şi dezvoltării tezaurului de cunoştinţe în domeniul istoriei popoarelor turcice, inclusiv, de analiza şi stabilirea ten¬dinţelor studierii istoriei în şcolile din Turcia şi a posibilităţilor schimbului de experienţă între Turcia şi Kârgâzstan în domeniul vizat.
Fundamentele teoretice şi principiile ştiinţifico-practice vor contribui la consolidarea bazei ştiinţifico-metodologice privind studierea istoriei popoa¬relor turcice în şcolile din Kârgâzstan. Aspectele vizate vor asigura apro¬fundarea şi îmbogăţirea relaţiilor de colaborare ştiinţifică în domeniul pedagogiei şi învăţământului dintre Turcia şi Kârgâzstan.
Valoarea aplicativă a lucrării. Conţinutul tezei şi rezultatele elucidate în lucrare pot fi valorificate în practica realizării activităţilor de cercetare în domeniul pedagogiei istorice; în cercetarea variatelor aspecte de studiere a istoriei popoarelor turcice în general, inclusiv, în procesul studierii valorilor universale prin intermediul altor discipline ca, de exemplu: limba şi lite¬ratura maternă, geografia. Materialele studiate şi con¬cluziile formulate în rezultatul analizelor, pot fi utilizate în calitate de repere ştiinţifice, surse bibliografice în cadrul cursurilor de formare continuă, a seminarelor meto-dologice în domeniul pedagogiei istorice, metodologiei predării istoriei, destinate studenţilor şi masteranzilor la specialitatea pro¬fesor de istorie. De asemenea, rezultatele cercetării şi, anume, bazele teoretice şi aspectele praxiologice pot fi aplicate de către Centrul de cercetări şi lucrări instructiv-metodice din Găgăuzia, Republica Moldova, pentru completarea progra¬melor şcolare, manualelor şi auxiliarelor didactice la istorie.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice s-a realizat în cadrul cercetării şi a schimbului de experienţă la seminariile metodologice şi prin intermediul publicaţiilor ştiinţifice, a comunicărilor la conferinţele naţionale şi internaţionale.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: