|
StatutTeza a fost susţinută pe 22 aprilie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 3 iunie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 371.12.015.3(043)
|
Structura tezei. Teza este constituită din introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandări, 152 de pagini de text de bază, adnotări în limbile română, engleză şi rusă, bibliografie (243 surse) şi 15 anexe. În textul tezei sunt inserate 15 tabele şi 23 de figuri.
Publicaţii la tema tezei – 18 lucrări ştiinţifice: 5 articole în reviste ştiinţifice de profil, naţionale şi internaţionale, 13 participări la conferinţe naţionale şi internaţionale.
Domeniul de cercetare: pedagogie universitară
Scopul cercetării constă în stabilirea şi experimentarea fundamentelor psiho-pedagogice ale diferenţierii şi individualizării în demersul didactic la formarea profesională iniţială.
Obiectivele cercetării: determinarea semnificaţiei conceptelor de bază: diferenţiere şi individualizare; analiza evoluţiei fenomenului de diferenţiere şi individualizare în procesul educaţional; deducerea impactului teoriilor învăţării asupra valorificării diferenţierii şi individualizării; argumentarea diferenţierii şi individualizării demersului didactic prin prisma politicilor educaţionale naţionale; determinarea premiselor psihosociale ale diferenţierii şi individualizării în educaţie; identificarea tehnologiilor adecvate strategiei de realizare a diferenţierii şi individualizării în formarea profesională iniţială; elaborarea şi validarea experimentală a modelului pedagogic de diferenţiere şi individualizare a demersului didactic în cadrul formării profesionale iniţiale.
Noutatea ştiinţifică şi originalitatea cercetării rezidă în: elaborarea şi validarea Modelului pedagogic de diferenţiere şi individualizare a demersului didactic în cadrul formării profesionale iniţiale. În procesul de cercetare a problemei, procesul investigaţional a pornit de la fundamentarea epistemologică, prin clarificarea conceptuală a fenomenului diferențierii şi individualizării în educaţie, plasând acest fenomen în contextul educaţiei formale şi implicite realizate în mediul universitar. Abordarea teoretică a permis eficientizarea formării profesionale, prin valorificarea posibilităţilor formative ale lucrului individual.
Problema ştiinţifică soluţionată în domeniul ştiinţific rezidă în stabilirea şi definirea fundamentelor psiho-pedagogice ale diferenţierii şi individualizării în formarea profesională iniţială, care au fost valorificate de către doi actanţi ai procesului: cadre didactice universitare şi studenţi. În baza modelului care conţine reperele teoretice şi aplicative ale diferenţierii şi individualizării s-a reuşit eficientizarea procesului de formare profesională la Facultatea Limbi şi Literaturi Străine. Acest model reflectă reperele esenţiale ale procesului de formare profesională iniţială şi are caracter transferabil.
Semnificaţia teoretică a cercetării este susţinută de: precizarea conceptelor de bază: diferenţierea şi individualizarea; elucidarea genezei şi evoluţiei fenomenului diferenţierii şi individualizării în demersul didactic; valorificarea teoriei stilului de învăţare şi a teoriei inteligenţelor multiple, ca sursă de conceptualizare a diferenţierii şi individualizării în demersul didactic; argumentarea diferenţierii şi individualizării sistemului educaţional prin prisma politicilor educaţionale naţionale.
Valoarea aplicativă a cercetării rezultă în elaborarea şi experimentarea fundamentelor psiho-pedagogice ale diferenţierii şi individualizării în formarea profesională iniţială. Fundamentele aplicative (strategii pedagogice, tehnologia diferenţierii şi individualizării) pot fi valorificate de către practicieni în activitatea didactică.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: