|
StatutTeza a fost susţinută pe 9 septembrie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 15 noiembrie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 378: 004 (043.2)
|
Scopul cercetării constă în determinarea fundamentelor teoretice și praxiologice ale formării la studenţii pedagogi a competenţelor profesionale prin valorificarea TIC.
Obiectivele cercetării: determinarea fundamentelor teoretice ale formării cadrelor didactice în baza tehnologiilor informaționale și comunicaționale; descrierea evoluţiei conceptului de competențe profesionale în referențialul pedagogic și a modelelor de formare a cadrelor didactice; analiza curriculumului pedagogic universitar din perspectiva tehnologiilor de formare inițială a cadrelor didactice; stabilirea particularităților de formare a competențelor profesionale ale studenților pedagogi în planul utilizării tehnologiilor informaționale și comunicaționale; elaborarea și întemeierea ştiinţifico- praxiologică a criteriilor de evaluare a competențelor profesionale ale cadrelor didactice prin valorificarea TIC, a indicatorilor și a descriptorilor calității competențelor profesionale ale cadrelor didactice pe dimensiunea utilizării tehnologiilor informaționale și comunicaționale; elaborarea și validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a competențelor profesionale ale cadrelor didactice prin tehnologii informaționale și comunicaționale (MPFCPCD prin TIC).
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică constă în: stabilirea fundamentelor teoretice ale formării cadrelor didactice pentru valorificarea tehnologiilor informaționale și comunicaționale; sinteza teoretică a evoluţiei conceptului de competențe profesionale în referențialul pedagogic și a modelelor de formare a cadrelor didactice; elaborarea și întemeierea ştiinţifico-praxiologică a indicatorilor și a descriptorilor calității competențelor profesionale ale cadrelor didactice în planul valorificării TIC; determinarea cadrului conceptual al Modelului pedagogic de formare a competențelor profesionale ale cadrelor didactice prin tehnologii informaționale și comunicaționale; elaborarea concluziilor științifice privind dezvoltarea tehnologiilor de formare a cadrelor didactice prin TIC; stabilirea resurselor TIC, valabile pentru formarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice pe dimensiunea studiată.
Dezvoltarea tehnologiilor de formare inițială a cadrelor didactice prin TIC prin modelizare pedagogică a condițiilor pedagogice de dezvoltare a competențelor pedagogice necesare cadrelor didactice în dezvoltarea carierei profesionale; demonstrarea importanței ştiinţifice a actualizării tehnologiilor de formare a cadrelor didactice și valorificare a oportunităților pedagogiei interactive, a indicatorilor și a descriptorilor calității competențelor profesionale ale cadrelor didactice în perspectiva dezvoltării sistemului de formare a cadrelor didactice constituie problema ştiinţifică soluţionată în cercetare.
Semnificația teoretică a cercetării este argumentată prin: determinarea fundamentelor teoretice şi metodologice ale formării inițiale a cadrelor didactice; actualizarea conceptelor utile pentru examinarea profesionalizării cadrelor didactice, crearea unui sistem de cunoştinţe științifice specifice în domeniul formării profesionale a cadrelor didactice; formularea criteriilor de evaluare a competențelor profesionale a cadrelor didactice în baza tehnologiilor informaționale și comunicaționale; elaborarea și întemeierea ştiinţifico-praxiologică a indicatorilor și a descriptorilor calității competențelor profesionale ale cadrelor didactice în planul valorificării tehnologiilor informaționale și comunicaționale.
Valoarea aplicativă a cercetării constă în: evaluarea tehnologiilor de formare inițială a cadrelor didactice în curriculumul pedagogic universitar; stabilirea particularităţilor dezvoltării competențelor profesionale ale studenților pedagogi pe dimensiunea utilizării TIC; relevarea condițiilor pedagogice prin valorificarea tehnologiilor informaționale și comunicaționale în cadrul disciplinelor universitare ale modulului pedagogic pentru formarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice prin intermediul MPFCPCD prin TIC; crearea unei viziuni de ansamblu asupra formării profesionale inițiale a cadrelor didactice prin TIC în contextul valorificării preceptelor teoretice ale pedagogiei interactive.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată prin mediatizarea elaborărilor teoretice și praxiologice în Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău în anii 2012–2015.
2. CONTEXTUL CURRICULAR DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE ÎN BAZA VALORIFICĂRII TEHNOLOGIILOR INFORMAȚIONALE ȘI COMUNICAȚIONALE
3. VALORI ALE COMPETENȚELOR PEDAGOGICE, FORMATE EXPERIMENTAL STUDENȚILOR PRIN UTILIZAREA TEHNOLOGIIOR INFORMAȚIONALE ȘI COMUNICAȚIONALE
CONCLUZII GENERALE ȘI RECOMANDĂRI
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: