|
StatutTeza a fost susţinută pe 4 octombrie 2016 în CSSşi aprobată de CNAA pe 15 noiembrie 2016 Autoreferat![]() TezaCZU 37.091 (043.3)
|
Publicaţii la tema tezei: 10 lucrări ştiinţifice.
Domeniul de studiu reprezintă Teoria generală a educaţiei, Pedagogia învățămîntului superior.
Scopul cercetării: fundamentarea teoretică şi praxiologică a formării profesionale a învăţătorilor pentru activitatea didactică în clasele cu predare simultană.
Obiectivele investigaţiei: determinarea sistemului de idei şi concepte prioritare pentru organizarea procesului didactic în învățămîntul primar simultan; elaborarea Modelului managementului procesului didactic în învăţămîntul primar simultan și a Referenţialului competenţelor profesionale ale învăţătorilor valorificate în clasele cu predare simultană; evaluarea nivelurilor și a particularităților formării profesionale iniţiale şi continue a învățătorilor pentru organizarea procesului didactic în clasele cu predare simultană; proiectarea și validarea experimentală a Programului de formare profesională a învățătorilor pentru activitatea în clasele cu predare simultană.
Noutatea și originalitatea științifică a cercetării este confirmată de: Modelul managementului procesului didactic în învăţămîntul primar simultan; referenţialul competenţelor profesionale ale învăţătorilor valorificate în clasele cu predare simultană; principiile proiectării demersului didactic în clasele cu predare simultană rezultate din proiectarea cadrului pedagogic de realizare a procesului didactic în învățămîntul primar simultan prin componentele: normativitate pedagogică, proiectare curriculară, predare-învăţare-evaluare, comunicare educaţională şi gestionarea studiului individual.
Problema științifică soluționată în cercetare rezidă în valorificarea cadrului pedagogic de realizare a procesului didactic în învățămîntul primar simultan prin integrarea Modelului managementului procesului didactic în învăţămîntul primar simultan, a Referenţialului competenţelor profesionale ale învăţătorilor și a principilor proiectării demersului didactic, prin intermediul Programului de formare profesională a învățătorilor pentru activitatea în clasele cu predare simultană şi afirmate în contextul specific al managementului clasei de elevi.
Semnificația teoretică a cercetării este confirmată prin determinarea sistemului de idei şi concepte necesare pentru fundamentarea teoretică a Modelului managementului procesului didactic în învăţămîntul primar simultan; descrierea semnificației termenilor operaționali în demersul investigational; prezentarea paradigmei actuale a managementului procesului de învăţămînt în clasele cu predare simultană; dezvoltarea Referenţialului competenţelor profesionale ale învăţătorilor valorificate în clasele cu predare simultană, crearea noilor cunoștințe în domeniul Teoriei generale a educaţiei prin stabilirea avantajelor, limitelor și a perspectivelor învățămîntului simultan în educaţia elevilor la treapta primară de învăţămînt.
Valoarea aplicativă a cercetării: elucidarea nivelurilor și a particularităților de formare a învăţătorilor pentru realizarea activităţii profesionale în clasele cu predare simultană; adaptarea curriculumului universitar de formare profesională a învățătorilor la nivel de produs în planul resurselor curriculare și la nivel de proces prin finalități, conținuturi și valori specifice activităţii profesionale în învăţămîntul simultan; elaborarea şi validarea experimentală a Programului de formare profesională a învățătorilor pentru activitatea în clasele cu predare simultană.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată prin diseminarea rezultatelor cercetării teoretice și experimentarea Programului de formare profesională inițială și continuă a învățătorilor la nivelul claselor cu predare simultană în Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, în Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei în anii 2012 – 2015.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: