|
StatutTeza a fost susţinută pe 27 iunie 2014 în CSSşi aprobată de CNAA pe 9 octombrie 2014 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 378: 821.0 (043.3)
|
Structura lucrării: Introducere, trei capitole, concluzii generale şi recomandaţii, bibliografia ce include 296 de denumiri, 9 anexe, 180 pagini cu text de bază, 23 tabele, 34 figuri.
Publicaţii la tema tezei de doctor: rezultatele studiului au fost reflectate în 19 publicaţii (5 articole în reviste de specialitate, 12 articole ştiinţifice publicate în culegerile de materiale ale conferinţelor ştiinţificopractice, 2 manuale).
Domeniul cercetării: pedagogie generală, specialitatea pedagogie universitară.
Scopul cercetării: argumentarea teoretică şi elaborarea metodologiei de formare a competenţei interculturale a studenţilor-filologi în procesul de predare/învățare a literaturii universale.
Obiectivele cercetării: analiza bazelor teoretice ale formării competenţei interculturale în procesul studierii literaturii universale; evidenţierea particularităţilor de percepere a textului în contextul dialogului intercultural; stabilirea componentelor conţinutului competenţei interculturale orientate spre studierea literaturii universale; descrierea specificului analizei naţional-culturale a textului artistic; analiza situaţiei de predare/învățare a literaturii universale în instituţiile de învăţămînt superior din perspectiva problemei studiate; determinarea nivelurilor de formare a competenţei interculturale; elaborarea şi validarea experimentală a Modelului pedagogic de formare a competenţei interculturale a studenţilor-filologi; determinarea strategiilor eficiente de formare a competenţei interculturale în baza textului artistic; analiza calitativă şi cantitativă a rezultatelor experimentului pedagogic.
Noutatea ştiinţifică şi originalitatea cercetării constă în determinarea şi analiza aspectelor teoretice a formării competenţei interculturale în procesul studierii literaturii universale; dezvăluirea rolului şi specificului textului artistic ca mediator cultural; elaborarea concepţiei formării competenţei interculturale la studenţiifilologi în procesul studierii literaturii universale; evidenţierea conţinutului competenţei interculturale orientate spre literatura universală; elaborarea analizei complexe a studierii textului literar – a analizei naţional-culturale; conceperea și validarea modelului de formare a competenţei interculturale a studenţililor-filologi.
Problema ştiinţifică soluţionată constă în fundamentarea teoretică şi metodologică a procesului de formare a competenţei interculturale a studenţilor filologi prin studierea literaturii universale, fapt ce a permis cercetarea specificului de percepere a textului în contextul dialogului intercultural, determinarea conţinutului şi structurii competenţei interculturale orientate spre textul artistic, elaborarea şi implementarea Modelului pedagogic de formare a competenței interculturale a studenților filologi în baza textelor din literatura universală, elaborarea criteriilor şi descrierea nivelurilor de formare a competenţei interculturale a studenţilor filologi , fapt ce a condus la descrierea condiţiilor organizatorico-pedagogice de formare a competenţei interculturale în cadrul studierii textului artistic din literatura universală, iar în consecinţă – prezentarea calităţilor/caracteristicilor unei personalităţi interculturale.
Semnificația teoretică a cercetării constă în argumentarea teoretică şi metodologică a procesului de formare a competenţei interculturale la studenţii-filologi în procesul educației literare; examinarea evoluţiei noţiunii de competenţă interculturală; cercetarea particularităţilor textului în contextul dialogului intercultural; evidenţierea conţinutului şi structurii competenţei interculturale orientate spre textul artistic; elaborarea criteriilor şi descrierea nivelurilor de formare a competenţei interculturale; descrierea noţiunii „conştiinţă interculturală”; conceptualizarea şi elaborarea Modelului pedagogic funcţional de formare a competenţei interculturale a studenţililor-filologi pe baza textelor din literatura universală.
Valoarea aplicativă a lucrării rezidă în determinarea componentelor şi a metodelor de analiză naţionalculturală a textului literar; determinarea nivelurilor de formare a competenţei interculturale la studenţii-filologi; aplicarea metodologiei Modelului pedagogic de formare a competenţei interculturale în procesul de predăre/învățare a literaturii universale în instituțiile de învățămînt superior; elaborarea unui sistem complex de activități didactice orientate spre formarea competenţei interculturale în baza textului artistic din literatura universală.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice a fost realizată în procesul experimentului pedagogic, precum şi prin intermediul publicaţiilor ştiinţifice, prin elaborarea curriculumului la disciplina de bază „Literatura universală” şi cursul la libera alegere „Specificul naţional-cultural al textului literar”, pe formarea competenţei interculturale; pe parcursul activităţii pedagogice.
8
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: