|
StatutTeza a fost susţinută pe 14 decembrie 2021 în CSSşi aprobată de CNAA pe 1 martie 2022 Autoreferat![]() ![]() TezaCZU 378.015(043.3)=161.1
|
Volumul şi structura tezei. Teza include introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, text de bază – 148 pagini, bibliografie – 223 surse, 17 tabele, 23 figuri şi 6 anexe.
Publicaţii la tema tezei: rezultatele obţinute sunt publicate în 11 lucrări științifice.
Domeniul cercetării: Pedagogie universitară.
Scopul cercetării constă în fundamentarea teoretică, elaborarea și validarea Modelului de formare etnopedagogică inițială a învățătorului.
Obiectivele cercetării vizează: identificarea reperelor teoretice ale formării etnopedagogice a învățătorilor; determinarea structurii, conținutului, esenței științifice a conceptelor «cultură etnică», «cultură etnopedagogică»; elaborarea criteriilor și indicatorilor de descriere a nivelurilor competenței etnopedagogice; determinarea nivelurilor și a conținutului competenței etnopedagogice a învățătorilor; fundamentarea științifică și validarea experimentală a Modelului de formare etnopedagogică inițială a învățătorilor.
Noutatea și originalitatea științifică constă în: determinarea structurii, conținutului științific al conceptelor „cultură etnică”, „cultură etnopedagogică” ca bază pentru formarea etnopedagogică inițială și a competenței etnopedagogice a învățătorilor; validarea experimentală a Modelului de formare etnopedagogică inițială a învățătorilor ce reflectă principii, condiții, criterii de evaluare, indicatori, forme și strategii specifice pentru învățământul superior.
Problema științifică soluționată în cercetare constă în: funcționalitatea Modelului de formare etnopedagogică inițială a învățătorilor; în descrierea particularităților formării competenței etnopedagogice la învățători; în determinarea criteriilor, indicatorilor și nivelurilor de formare a competenței etnopedagogice a învățătorilor; interpretarea științifică a rezultatelor cercetării ce demonstrează eficiența formării etnopedagogice a învățătorilor.
Semnificația teoretică a cercetării constă în: identificarea fundamentelor teoretice ale formării etnopedagogice inițiale a învățătorilor; determinarea esenței științifice a conceptelor «cultură etnică», «cultură etnopedagogică» ca bază pentru formarea etnopedagogică inițială a învățătorilor; fundamentarea teoretică, dezvăluirea și identificarea condițiilor pedagogice care asigură formarea etnopedagogică inițială a învățătorilor; identificarea, fundamentarea și dezvăluirea specificului formării profesionale etnopedagogice inițiale a învățătorilor; dezvoltarea fundamentelor teoretico-metodologice ale formării etnopedagogice a învățătorilor; formularea concluziilor științifice și a recomandărilor importante pentru formarea etnopedagogică a învățătorilor.
Valoarea practică a cercetării constă în: elaborarea, întemeierea științifică și validarea experimentală a Modelului de formare etnopedagogică inițială a învățătorilor; elaborarea și implementarea în practica universitară a cursului Etnopedagogie, axat pe formarea competenței etnopedagogice; valorificarea Modelului de formare etnopedagogică inițială a învățătorilor la cursurile de formare continuă și recalificare profesională; elaborarea recomandărilor practice privind formarea etnopedagogică a învățătorilor.
Implementarea rezultatelor științifice a fost realizată în procesul experimentului pedagogic, la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, precum și prin întermediul publicațiilor științifice prezentate la conferințe naționale și internaționale și pe parcursul activității pedagogice.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: