|
StatutTeza a fost susţinută pe 3 iulie 2012 în CSSşi aprobată de CNAA pe 9 octombrie 2012 Autoreferat![]() TezaCZU 378 (043.3)
|
Cercetarea este expusă pe 141 de pagini de text şi cuprinde introducere, trei capitole, concluzii şi recomandări, bibliografie (200 de surse) şi 4 anexe. În textul tezei sunt inserate 23 de tabele şi 22 de figuri. Rezultatele cercetării sunt reflectate în 10 lucrări ştiinţifice (5 articole în culegeri şi reviste recenzate, 5 lucrări ce constituie materialele conferinţelor internaţionale).
Domeniu de studiu: Educaţia interculturală în învăţămîntul superior.
Scopul cercetării: Stabilirea bazelor conceptual-metodologice ale educaţiei interculturale a studenţilor.
Obiectivele cercetării: Analiza problemei interculturalităţii şi a educaţiei interculturale în literatura de specialitate, analiza politicilor interculturale în educaţie, fundamentarea reperelor conceptuale ale educaţiei interculturale în cadrul universitar, proiectarea cross-curriculumului de educaţie interculturală în cadrul universitar, elaborarea Proiectului instituţional de educaţie interculturală, validarea experimentală a Proiectului instituţional de educaţie interculturală.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică a rezultatelor obţinute este obiectivată de: fundamentarea reperelor sociale ale educaţiei interculturale; socializarea ca proces de învăţare prin interacţiune cu alţii şi ca model de conduită socioculturală; reprezentările sociale ca sistem de valori şi o formă de gîndire socială, ca mod de comunicare cu alţii. Definiţia educaţiei interculturale ca o educaţie a relaţiilor interpersonale implică culturi diferite; sistemul de competenţe interculturale includ următoarele componente: motivaţie, cunoştinţe, capacităţi, atitudini; sistemul didactic de formare a competenţelor interculturale la studenţi; determinarea factorilor şi condiţiilor sociopedagogice de educaţie interculturală a studenţilor: situaţia interculturală, mediul sociolingvistic, cadrul legislativ şi normativ; elaborarea concepţiei educaţiei interculturale axate pe o abordare a interculturalităţii; elaborarea Proiectului instituţional de educaţie interculturală ca un ansamblu de activităţi manageriale, curriculare şi extracurriculare.
Problema ştiinţifică soluţionată constă în fundamentarea conceptuală şi praxiologică a educaţiei interculturale în cadrul învăţămîntului superior din perspectiva contextuală, culturală şi proiectivă prin abordarea culturologică, psihologică, sociologică şi pedagogică.
Semnificaţia teoretică constă în dezvoltarea pedagogiei interculturalităţii prin: definirea noţiunii de „educaţie interculturală” din perspectiva culturologică, psihologică, socială şi pedagogică; dezvoltarea sistemului de principii educaţionale prin fundamentarea prevederilor teoretice cu referire la caracterul comprehensiv-integrator, abordare multisectorială a interculturalităţii, asumare de responsabilităţi; şi sistem de valori fundamentale; dezvoltarea teoriei curriculare cu referire la conceptul de cross-curriculum al educaţiei interculturale; modelarea teoretică a Proiectului instituţional de educaţie interculturală în cadrul învăţămîntului superior ca reflexie a concepţiei educaţiei interculturale.
Valoarea aplicativă a cercetării rezidă în: proiectarea şi implementarea cross-curriculumului de educaţie interculturală în cadrul învăţămîntului superior; elaborarea şi valorificarea practică a strategiilor de educaţie interculturală în cadrul învăţămîntului superior; aplicarea Proiectului instituţional de educaţie interculturală în alte instituţii de învăţămînt superior.
Implementarea rezultatelor cercetării s-a realizat prin publicaţii de autor, comunicări la seminare şi conferinţe ştiinţifice naţionale şi internaţionale şi prin experimentul pedagogic realizat la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”.
În examinare [12] :
Arhiva tezelor: